week 2! - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu week 2! - Reisverslag uit Nkhata Bay, Malawi van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu

week 2!

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

24 Januari 2015 | Malawi, Nkhata Bay

Zaterdag 17 januari
De ochtenden zijn lang, de avonden zijn kort. Malawian lifestyle. ’ S Ochtends genieten van een kopje thee en ‘ savonds van een glaasje wijn. Tussendoor drinken we liters water weg.
Tsja het klinkt wel heel mooi zo allemaal. Ook hier zijn de verschillen groot. Vanaf de veranda kijken we zo op de rotsen waar de hele dag door vrouwen met kinderen komen om zichzelf en kleding te wassen. Kleine baby’s worden hoppa in 1x ondergedompeld en even geschrobd en daarna aan 1 arm achter op de rug van moeder gegooid en vastgemaakt met een doek. Kind bungelt er een beetje bij verder.
Tussendoor komt er eens een ambulance langs, die paar meter het water inrijdt en vervolgens van boven tot onder, van binnen naar buiten wordt geboend.
En in de verte zie je de hele dag kleine bootjes van vissers, af en toe een noodkreet tussendoor; vis lokkend? Het is een prachtig plaatje en ik kan dan ook tijden lang alleen maar voor me uit zitten kijken. Als ik al even zit te lezen ben ik snel afgeleid door alles wat er om mij heen gepraat.
Binnen de logopedie worden vaak praat/vertelplaten gebruikt voor allerlei doeleinden. Een foto van hier zou niet mistaan en kun je veel over vertellen. Toch maar even onthouden.

Het huis wordt hier ‘ snachts bewaakt door nachtbewakers; Johannes, Paulus, Valson; Het is gebruikelijk hier en het wordt ook een beetje gedaan om weer een gezin te helpen door de man een baan aan te bieden.
Van Valson krijgen we continu avocado’s uit zijn tuin. Lekker hoor, maar vaak ook al overrijp. Gisteren heb ik er een heerlijke guacamole van gemaak. Aan mijn vitamientjes kom ik hier gelukkig wel.
Dinsdagmiddag gaan Grada en ik bij Valson lunchen.. typisch malawiaanse lunch met waarschijnlijk veel mais. Ik ben benieuwd.

Zondag 18 januari
Om 6.30 uur ging de biologische wekker weer af. Op dagen dat we hier in Nkhata Bay zijn doen we niet zo heel veel en soms denk ik dan ook wel; oeff, zo vroeg, dan gaat de dag nog lang duren. Maar iedere keer valt het me weer mee.
Vanochtend een wasje gedaan; moest hoognodig gebeuren, want ik was door mijn ondergoed heen. Lekker boenen en spoelen om 7.30 uur. Die handwasjes doen me weer terugdenken aan India. Wat zijn we toch bevoorrecht met een wasmachine.
Grada zei al mooi: ‘ Ik zal je vriend een smsje sturen dat je wel bereid bent om op zondagochtend om 7 uur zijn was te doen’. Haha.. dacht het niet. Ik hoop in Nederland toch wel weer van iets langere avonden en kortere ochtenden te mogen genieten, vooral in het weekend ;).
‘ Smiddags kwam Katoya (vrije spelling) ons ophalen voor een boottripje. Hartstikke leuk natuurlijk, alleen tegen de tijd dat hij kwam waren er flinke golven in het meer. Maar stoer als Grada en ik zijn we gaan gewoon. Hmm t was wel heel heftig. Na een half uur gingen we dan ook weer terug. Mede omdat de Petrol ook bijna op was. Daarna moesten we toch echt een poosje bij komen.


Maandag 19 januari
De wekker, biologische klok, ging om 5.30 uur. Het was de bedoeling om om 6 uur weg te rijden naar Mzuzu, de Greenshop. Ik had er veel zin in. Na twee dagen lui zijn, wilde ik graag wat gaan doen. Eenmaal aangekomen regende het pijpestelen; waardoor het ook frisjes ligt. Nu is het al zo dat Mzuzu een stukje hoger ligt dan Nkhata Bay waardoor het er al kouder is maar door de regen werd dit nog wel versterkt. Vandaag kwam ook shopmanager Ellen voor het eerst. Ze nam haar twee maanden oude zoontje mee en dit zal iedere dag gebeuren. Ideaal toch? Ellen is getrouwd met een Mzungu. Dit levert bij sommige studenten en medewerkers enige jaloezie op. Getrouwd zijn met een blanke man is extra aanzien, ze zijn bang dat Ellen zich ook zo zou gedragen. Niets van dit alles is waar, Ellen is een leuke vrouw die graag wil leren en werken.

We hebben ook gebarentaal les van Collins gehad, een dove, erg slimme jongen. Hij had ongeveer 40 woorden op het bord geschreven en die gingen we gezamenlijk gebaren. Het was erg leuk en interessant. Je merkt op deze manier dat je veel sneller dingen oppikt.
Naderhand heb ik nog even met de 2 dove studenten Nthandose en Sisiya gezeten en hun wat Nederlandse gebaren geleerd; of nouja gebaren die wel overeen komen met hun gebaren. Dit vonden ze erg mooi.
Verder nog allerhande klusjes gedaan; wegwijzers bedacht voor naar de tuin, boodschappen gedaan, en samen met de studenten een fruitjuice gemaakt. Dit is allemaal nieuw voor ze; dus moet in stappen uitgelegd en voor gedaan worden.
Uiteraard aan het eind van de dag lekker groenten en fruit gekocht bij de Greenshop waardoor Grada en ik een overheerlijke salade konden maken ’s avonds; onze groentetax was weer binnen :)

Dinsdag 20 januari
Weer bijtijds op, rond een uur of 10 vertrokken we naar de Arthur Nursery School; initiatief van stichting Chimwemwe; opgericht door Rjimke en Tine. Het is een schooltje met 3 levels voor de allerjongsten; voordat ze naar de primary school gaan.
Leuk om te zien; kids waren erg enthousiast en vonden de camera en mijn zonnebril maar wat interessant. Er zitten een paar brutaaltjes tussen die hop zo op knopjes gaan drukken; ach nieuwsgierigheid zullen we het maar noemen.
Terwijl de kids lekker buiten aan het spelen en zingen waren kwam er een man naar de kokkin van de school toe met 3 mega grote messen in zijn hand; om af te geven of te verkopen. We stonden even raar te kijken; maar he dit is Malawi!

Daarna werden we afgezet bij Valson, een nachtbewaker van Lonneke en Jan Willem, om te gaan lunchen. Hij had ons uitgenodigd. Grada en ik waren erg benieuwd; lunch with the locals. Maar niet meteen uiteraard. Eerst kregen we uitgebreid al zijn stukjes land te zien waarop hij mais en casava verbouwt voor hem en zijn familie. Hij moet 15 monden voeden, dus is er erg druk mee.
Toen eindelijk de lunch. Hartstikke netjes verzorgd; eerst onze handen wassen hij hield een bakje onder onze handen en goot water. Daarna werden er 7 verschillende bakjes/pannen open gedaan. Ze hadden enorm uitgepakt. Local chicken; nsima (gemaakt van de casave en water), soort spinazie, nog wat prutjes (oneerbiedig gezegd, zoveel werk ze eraan hebben gehad) en rijst. Als toetje een banaan van eigen land. Het was allemaal enorm veel en uitgebreid en erg leuk om mee te maken en te proeven.
We werden opgehaald door Nobba, de taxichauffeur, onderweg ging de auto een beetje sputteren, petrol was op. Maar hij had nog wel wat in de achterbak liggen, even bijvullen en we konden weer rijden. Haha.

Nachtbewakers zijn hier trouwens heel normaal. Het is niet zozeer omdat het onveilig is maar meer om wat mannen weer een baantje waardoor je gelijk een hele familie support.

Woensdag 21 januari
Het regende behoorlijk toen ik wakker werd. Ook in Mzuzu kwam het met bakken uit de hemel. Maar dat mag de pret niet drukken. Grada en ik gingen ons verdiepen in cappuccino maken. Hoe maak je de lekkerste cappuccino, welke melk? Hoeveel schepjes koffie, beetje cacao erop. Van elke stap een foto gemaakt en Lonneke en Jan Willem als proefkonijnen gebruikt. Want Christel en koffie is nog steeds geen match.
Daarna uitgewerkt in een stappenplan. Ik wil dan ook nog leren hoe ik het in gebaren ga duidelijk maken en het dan aan de studenten leren.
En dit allemaal met verschillende dranken en hapjes; zodat er een mooie start gemaakt kan worden met het Greencafe.
Tussen de regen door ook nog even op pad geweest voor poncho’s. Mooie groene poncho’s gevonden, perfect passend bij de kleuren van de Greenshop. Meteen het logo erop laten drukken en nu kunnen alle medewerkers en studenten nooit meer te laat komen omdat het regent en tegelijkertijd reclame maken! Dat is wel grappig; veel mensen komen vaak te laat of helemaal niet opdagen, want het regent toch?

’ S Avonds een lekker vers groentensoepje gemaakt met alle ingrediënten uit de Greenshop. Smullen!

Donderdag 22 januari
Bijtijds weer eruit en op naar Mzuzu. Uiteraard regende het ook nu weer in de ochtend.
Shawn, eigenaresse van kroeg Kaya Papaya uit het dorp reed ook mee. Lonneke en zij hadden ‘smiddags een Tea Party. Bijeenkomst van allemaal expatvrouwen uit Mzuzu, uit veeel verschillende landen.
Ik heb me verder deze dag bezig gehouden met koffie en thee maken; hoeveelheden, proefpersonen zoeken en foto’s maken. Tussendoor nog even met Levi en Ayiti op pad geweest om mijn Indiase sandaaltjes te laten repareren. Die waren gelijk stuk en stiekem kan ik er nog geen afstand voor doen. Voor 500 kwacha zijn ze in Malawi gerepareerd Oftewel 1 euro; voor die man waarschijnlijk een compleet dagloon.

‘ Smiddags met Ellen de shopmanager op pad geweest om Mandazi’s, Samosa’s en Chapati’s te kopen om te testen. Ik ben lang weggeweest want Ellen kent echt iedereen in Mzuzu. ‘ Yeah, thats my friend’, yeah also my friend’. Oh and that is my little father. Ik zo: ‘ Your little father?’ Do you also have a big father?’ ‘ Yeah, Yeah, lachte ze de boel weg’.
Later begreep ik dat een little father een oom is. Weer wat geleerd haha.

Studenten zijn allemaal heel nieuwsgierig naar Nederlandse gebaren. Dus ik ga iedere dag wel eventjes met een student zitten met de gebaren op mijn Ipad om ze te laten zien. Hierdoor leer ik ook gelijk een hoop plaatselijke gebaren omdat zij die dan weer laten zien.
Erg leuk om te zien hoe snel ze leren. Als ik een paar dagen in de Greenshop ben leer ik ook een stuk sneller omdat je er dan een poosje achter elkaar in zit.

Vrijdag 23 januari
Wow vannacht ging het heel heftig te keer met regen. Ik was soms even bang dat het dak eraf zou waaien. Gelukkig dat niet gebeurd. Maar ik kreeg wel een aantal keer een druppel, precies op mijn neus, daar kon ik dan wel weer om grinniken; Malawi!.

Eenmaal in Mzuzu aangekomen bleken de lijsten voor het handalfabet allemaal al te zijn. Deze samen met Grada op mooie plekken opgehangen zodat iedereen ze duidelijk ziet en hopelijk ook gaat gebruiken om te communiceren met de doven. Bedankt voor de sponsoring Copyshop ’S Heeren Loo! ;).

Daarna naar het land geweest waar veel groenten worden verbouwd. Hiervoor was wel een speciale, hogere auto nodig omdat de weg naar het land toe nogal hobbelig is. Meer dan hobbelig.
Maar daarna kwamen we op een prachtige plek. Een enorm stuk land, wat al in bezit van Bobby is sinds 1999. Hij heeft een aantal werkers aangenomen om het land te onderhouden.
Sla, tomaten, pompoenen, boontjes, uit, aubergine, paprika, ananassen, mango’s, broccoli. Echt alles groeit en bloeit er en wordt zorgvuldig verzorgd.
De werkers wonen in kleine huisjes, hele kleine huisjes, zonder elektra of water. Ze hebben een pomp om water uit het riviertje op te pompen.
Buiten zijn van riet twee geïmproviseerde douchecabines gemaakt en een stukje verderop een huisje gebouwd met een gat in de grond; de wc.
Lonneke en Jan Willem hebben het idee om er een wat meer solide huis te bouwen, waar eventueel ook vrijwilligers kunnen overnachten.

Ik heb het idee om wat met het geld wat ik van jullie allemaal heb gehad te gaan doen voor de werkers en hun twee kindjes. Ik ga daar verder nog even over brainstormen, ook met Lonneke en Jan Willem. Dus dat horen jullie nog!

Zaterdag 24 januari
Wasdag! Op z’n Malawiaans heb ik mijn kleding in het meer in bikini gewassen. Het is een stralende dag en het meer is ontzettend helder.
In de verte kunnen we zelfs Mozambique zien liggen! Das toch gaaf!
Ik geniet met volle teugen van mijn tijd hier!

Morgen ga ik met Grada naar Mzuzu, naar Joy’s Place. Ik zal daar 3 weken blijven en Grada 1 nachtje, ze vertrekt dinsdag weer naar het koude Nederland. Ik zal dr gezelligheid gaan missen maar heb nog onwijs veel zin in mijn weken hier! Time flies!



  • 24 Januari 2015 - 10:27

    Robine:

    Heerlijk Chris! Blijf lekker volop genieten van allesxxxx

  • 24 Januari 2015 - 10:29

    Marjon:

    Hallo Christel,
    Bedankt voor je enthousiaste leuke verslag. Wat een geweldig avontuur weer. Geniet ervan en succes. Liefs, marjon

  • 24 Januari 2015 - 16:42

    Karin:

    Hee Chris, wat leuk om je verhalen te lezen! Je maakt genoeg mee! Blijf lekker verder genieten

  • 31 Januari 2015 - 17:52

    Grada:

    Eindelijk tijd om je blog te lezen. Het is koud in NL en ik heb behoorlijk last van de overgang. Niet alleen met de warmte en de kou. maar vooral ook met de tegenstelling armoede en rijkdom.
    Het is zaterdag ... ik denk aan wat je zei: "ik plaats gewoon elke zaterdag een vervolgblog"... ik kan niet wachten. Dikke kussss van Grada

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christel

Hallo allemaal, Welkom op mijn waarbenjij.nu! Wie had dat ooit gehad, dat ik dit nog eens ging aanmaken! Ik ga mijn uiterste best doen om hier regelmatig over onze belevenissen in India te schrijven zodat jullie up to date blijven! =) Liefs Christel

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 13828

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 13 April 2015

Malawi en Tanzania

09 Maart 2012 - 02 Juni 2012

India

Landen bezocht: