Week 8 - Reisverslag uit Mysore, India van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu Week 8 - Reisverslag uit Mysore, India van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu

Week 8

Door: christelindia

Blijf op de hoogte en volg Christel

06 Mei 2012 | India, Mysore

Hoi hoi! Zijn we weer! Week 8 zit erop, een erg leuke week door de bruiloft!

Woensdag 2 mei 2012
Na een dagje op de speech afdeling in het ziekenhuis, hadden we om 16.30 uur met Sudha afgesproken om een petticoat te kopen. Wij hadden geen idee wat dat nou precies inhield, maar in de winkel regelde Sudha in sneltreinvaart drie petticoats in de kleuren van onze saree voor ons. Een petticoat is dus gewoon een lange rok, tot aan je enkels. Weten we dat ook weer. Daarna nog een pakketje opgehaald bij het postkantoor voor Karin, ditmaal van haar oom en tante. Leuk hoor die Nederlandse producten.
’ s Avonds zouden we naar de receptie van de bruiloft gaan, maar het was wel de bedoeling dat we hier in ‘nette’ kleding heen ging. Sudha stelde voor dat we kleding van haar leenden. Tuurlijk leuk plan, maar ik heb altijd al een probleem met kleding en ook dit keer paste ik het natuurlijk niet. Dus hup naar het naaivrouwtje, mouwtjes laten uitnemen en ja hoor ook in had een ‘receptie-outfit’.
Om 20.00 uur bij de receptie aangekomen. Het bleek in een enorme zaal te zijn, met voorin een groot podium met daarop het bruidspaar. Je moest in een lange rij gaan staan om ze te feliciteren en vervolgens met ze op de foto te gaan. Heel onpersoonlijk, want het bruidspaar zelf weet volgens mij niet eens wie al die mensen zijn.. maar dat kunnen ze dan waarschijnlijk op de foto’s later terug kijken.
Daarna was het de bedoeling om in ‘de kelder’ te gaan eten. Daar stonden enorme rijen met tafels en banken en mensen die aan het eten waren. Je moest maar gewoon achter iemand gaan staan, anders stond je er 2 uur later nog en had je geen eten gehad. Nou uiteindelijk een plekje gevonden. Krijg je een bananenblad voor je snufferd en komen er allemaal koks langs met grote, gietijzeren emmers met allerlei prutjes erin. Achter elkaar aan lopend kwakte ze steeds een kwak op elk bananenblad. Het was heel apart, zo’n bruiloftsmaal. En het was nog dooreten ook, want de volgende mensen stonden al weer klaar. Ook kregen we onder het eten nog een bindi op ons hoofd gezet en kregen we een lapje stof waar je dan een saree-blouse van kan laten maken. De mannen kregen een kokosnoot. Nou dit was de receptie, enorm gezellige gebeurtenis, dat kunnen jullie je wel voorstellen toch?

Donderdag 3 mei 2012
De dag van de bruiloft. Om 7.00 uur werden we bij Sudha verwacht om ons in de saree te helpen. Nog een heel gestoei met die enorme lappen stof, maar naar anderhalf uur zagen we er alle drie prachtig uit. Na wat foto’s op het dakterras bij Sudha te hebben gemaakt zijn we teruggelopen naar het hostel. Bleek nog een hele oefening met die lange lappen. Onderweg maar ook in het hostel werden we goed aangekeken en werden we overstelpt met complimentjes. Bij de bruiloft aangekomen was het de bedoeling dat we eerst gingen ontbijten.. daar hadden we niet helemaal op gerekend maar hadden we na 8 weken India wel kunnen verwachten. Ook het ontbijt ging op dezelfde manier als het diner.
Vervolgens naar buiten gegaan waar de familie van het bruidspaar en de bruidegom was. Hier hebben we het ritueel gezien dat de ouders van de bruid de bruidegom vragen goed voor hun dochter te zorgen en vraagt hij officieel om hun dochters hand. Daarna met z’n allen naar binnen gegaan waar er midden in de zaal weer een soort overdekt podium stond. De bruidegom nam hier plaats en kreeg een lap omzich heen. De bruid was inmiddels ook gearriveerd maar ze mochten elkaar nog niet zien. Zij moest eerst een paar rondjes om hem heen lopen. (Soort verleiding ofzo? Haha) Daarna volgde een heel ritueel van zegeningen en van alles en nog wat, wat wij niet helemaal begrepen. Nadat de bruidegom een ring om de teen van de bruid had geschoven waren ze officieel getrouwd. Daarna zegende alle familieleden het bruidspaar met blaadjes, kokosmelk, water en rijst en kregen wij de eer om dit ook te doen. Lekker stuntelig natuurlijk maar heel mooi om mee te maken.
Na deze ceremonie was het natuurlijk tijd om weer te eten. Dus op naar beneden om plaats te nemen achter een bananenblad en te wachten op alle ‘prutjes’. En toen was het alweer afgelopen. Wij gingen gauw naar huis om de saree uit te trekken want het was toch wel erg warm. Stiekem ook wel jammer, want wanneer en hoe zullen we deze nog eens gaan dragen?
Al met al was het een bijzondere dag en ben ik heel blij dat we dit mochten meemaken. Maar ik kan je ook wel vertellen dat ik blij ben dat wij aan een liefdeshuwelijk doen en onze ‘aanstaande’ man wat langer kennen dan drie maanden voordat we gaan trouwen. In ieder geval zal deze dag nog lang in mijn geheugen gegrift staan!

Vrijdag 4 mei 2012
De ochtend voor de verandering naar het speech department gegaan. Helaas begint ons dit wel een beetje te vervelen. Het is gewoon jammer dat ze deze weken niet een heel gevarieerd programma voor ons hebben, maar door vragen te stellen en vaak te vragen of we ook iets anders mogen zien, maken we er nog wel wat van.
Zo ook vandaag. We hadden gevraagd of we de middag naar college mochten zodat we aan onze opdracht vanuit Nederland konden werken. Dit bleek toch wel een erg lastige vraag.. vraag me niet waarom? Uiteindelijk kregen we toestemming en zijn we de middag weer een stukje opgeschoten met ons verslag.
Daarna gauw naar huis gegaan en nog even genoten van het lekkere weer op het dakterras en heb ik nog lekker een poosje met mama geskyped. Heerlijke uitvinding. ’S Avonds genoten van yoghurt met appel en banaan en toen was het dagje weer voorbij.

Zaterdag 5 mei 2012
De hele week keken we al uit naar de zaterdag! Uit slapen na deze drukke week. Maar helaas werd er roet in ons eten gegooid. De professor stelde het erg op prijs als we om 9 uur op college verschenen om een seminar over stotteren bij te wonen. Maar natuurlijk, wij kunnen deze beste man toch niets weigeren? Uiteindelijk viel het nog heel erg mee, en bleek het een heel interessante presentatie van een man die oorspronkelijk uit India kwam, maar nu in Amerika woonde en werkte. Hij was dus ook goed verstaanbaar en westers ingesteld. Leuk om overeenkomsten te zien en horen met onze manier van werken in Nederland.
Gelukkig was het om 12.00 uur afgelopen en zijn we naar huis gesjeesd om van de strakblauwe lucht met zon te genieten. Gewoon heerlijk even niets doen.
En om 18.00 uur zijn we pannenkoeken gaan bakken! Super leuk. Ik had pannenkoekenmix uit Nederland meegenomen, maar we hadden nog geen kans gevonden om ze te bakken. Na wat vertaal-hulp van een meisje uit het hostel hier, mochten we in de keuken pannenkoeken gaan bakken. We kregen wel duidelijk te horen dat het vrouwtje, die hier anders voor het eten en al het andere zorgt, ons niet zou helpen. Nou geen probleem, want we wilden het toch wel graag zelf doen. Maar natuurlijk stond ze er met haar lippen bovenop en hielp ze toch met bakken en omdraaien. Gelukkig deed ik het beslag wel op de juiste manier in de pan want anders nam ze het zo over. Na wat plakjes plastic-kaas erop konden we gaan genieten van 10 heerlijke pannenkoeken.. die we buiten in het zonnetje hebben opgegeten. Dat was echt genieten.

Zondag 6 mei 2012
Hmmm.. heerlijk uitgeslapen vandaag! En vervolgens heerlijk buiten in het zonnetje m’n standaard ontbijtje op: een sinaasappel en een bakje cornflakes. Daarna gauw onze bikini’s aan en naar het zwembad, waar we een heerlijk dagje vertoefd hebben. Helemaal bijgekomen van de drukke week en weer fris voor de aankomende week.
Zometeen maar weer is ons stamrestaurant Nalpak opzoeken en nog wat boodschapjes doen en dan zijn we weer helemaal klaar voor week 9!

We zien erg uit naar onze laatste twee weekjes reizen. Maar eerst komen aanstaande donderdag Robine haar ouders ons opzoeken hier in Mysore. Ook erg gezellig!

Liefs uit India!

• 06 Mei 2012 - 13:15

Lisette:

Wat leuk! Die bruiloft. wat bijzodner dat dit zo anders gaat als bij ons zeg! Echt een cultuurverschil :) En een hele bedoeling die Saree aantrekken haha..Maar je hebt een mooie stof uitgekozen! En de zondag klinkt heerlijk!
    Hier in Apeldoorn is het weer niet zo zonnig. Een hele koude 5 mei overleefd maar het was wel erg gezellig! :) Liefs!!

• 06 Mei 2012 - 13:27

Schallertjes:

Hoi Chris,

Wat een leuk verslag we genieten volop van je verhalen en natuurlijk van de foto's!!!!
    Je ziet er prachtig uit in die Saree ;)
    Neem je ook een aantal bananenbladeren mee naar Nederland, leuk voor je uitzet, hoef je niet af te wassen :))
    Zijn benieuwd naar je volgende verslag, geniet van alles om je heen, tot de volgende keer!

Lieve groet van Rudy, Marianne, Matthijs en Floris.

• 06 Mei 2012 - 14:32

Mama:

Hai meis,
    Leuk hoor je uitgebreide verslag van de bruiloft! Ik had natuurlijk al het e.e.a. gehoord en gezien van je maar met dit verhaal is het plaatje compleet. Je geleende kleding van de receptie ziet er ook mooi uit. Jammer dat die niet mee kunt nemen. Moet Sudha de mouwtjes nu weer in laten nemen?
    x mama

• 11 Mei 2012 - 10:14

Netty :

Hoi Chris,
    Wat een belevenissen, zo leuk om het allemaal te kunnen volgen. Wat zien jullie er alle drie prachtig uit in de bruids kleding!
    Ik denk dat je bij terugkomst helemaal uit je dak gaat als mensen zich aan een afspraak houden. Jullie hebben wel geleerd daar om geduld te hebben. Heerlijk vooruitzicht om straks nog 2 weekjes vakantie daar te hebben. Genoeg te zien en te beleven.
    Geniet van alles! liefs, Netty