Week 6 - Reisverslag uit Mysore, India van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Mysore, India van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: christelindia

Blijf op de hoogte en volg Christel

22 April 2012 | India, Mysore

Lieve allemaal,
Op de helft alweer van onze tijd in India! Een geweldige ervaring en er staat nog heel erg veel op de planning! Dus voorlopig zal ik nog genoeg tekst en foto's kunnen plaatsen!

Maandag 16 april 2012
Op naar college, waar we de hele week ‘gepost’ zijn. Hier werden we weer in het speech lab neergeplant, oftewel de mediatheek. We hebben weer een lekker stuk aan ons sliktprotocol gewerkt. Het blijft wel lastig om te bepalen wat we er wel en niet in kunnen zetten in verband met de cultuur, wat ze wel en niet weten en de taal. Maar we doen ons best, heel cliché gezegd: als we er uiteindelijk 1 kind mee kunnen helpen zijn wij al blij.
Ze weten deze week ook niet zo goed wat ze met ons aan moeten geloof ik. We kregen vandaag allemaal korte filmpjes te zien, gewoon in Nederland gemaakt maar dan met Engelse ondertiteling. Maar dit bij elkaar duurde nog geen half uur. Dus als wij niet onze eigen opdracht zouden hebben, zouden we ons hier echt helemaal kapot vervelen.
’ S Middags in het hostel kregen we ‘sweets’ van Premlatha, voor haar bruiloft. Uiteraard nog met haar op de foto geweest, want dit was waarschijnlijk 1 van de laatste keren dat we haar zien. Als herinnering aan ons en als huwelijkscadeautje heeft ze een mooi delftsblauw klomp- sleutelhangertje gekregen waar ze heel blij mee was. We zullen dr nog gaan missen, want zij is de enige hier waar we nog een beetje contact mee hebben en die Engels kan. Plus het feit dat we aan haar konden smsen dat we wat later waren. Erg handig.

Dinsdag 17 april 2012
Another day at the college. Weer verder gewerkt aan het protocol. En deze keer kregen we een 15 minuten lang filmpje te zien van een jongetje met een enorm open gezicht. Was gewoon niet dichtgegroeid. Een soort van schisis, alleen dan 1 kant van het gezicht helemaal open. Professor Nataraja had dit jochie behandeld en ook het filmpje gemaakt. Helaas was dit dan ook weer het enige wat ze voor ons op de planning hadden vandaag.
‘ S middags gezellig met mams geskyped en daarna buiten op de waterman gewacht en samen met Karin foto’s gemaakt voor het kaartje voor dr zusje. Helaas kwam de waterman, zoals verwacht, weer niet opdagen, dus zijn Robine en ik samen boodschappen wezen doen en is Karin in het hostel blijven wachten. De beste man arriveerde natuurlijk net, toen wij ook weer terug waren. Helaas was de stroom ook uitgevallen, dus maar in het donker gedoucht. Daarna ging Rob douchen, en toen was helaas ook nog het water op. Lekker primitief avondje.

Woensdag 18 april 2012
Vannacht voor de zoveelste keer wakker geworden van een blaffende hond. Dat beest staat ergens in een steegje met de ‘muziek’ van de moskee mee te janken. Niet echt fijn om 5 uur ‘s ochtends. Maarja wat doe je eraan;).
Nou en daar stonden we dan, netjes om 8.45 op de bus te wachten. Komt de bus aanrijden, met niemand erin. Dus wij snapten er niets van, kregen we te horen dat er vandaag geen college was, maar een ‘voice contest’ op Law college. We konden met de bus wel mee daar naar toe rijden. Bij Law college begroette iedereen ons vriendelijk, alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat wij daar waren. Maar niemand had ons hierover ingelicht. Gelukkig wennen we eraan en kunnen we snel omschakelen.
De ‘voice contest’ was georganiseerd ter gelegenheid van de wereld- stemdag. De professor leek het wel leuk als wij ook meededen. Maar wij hadden nog geen flauw benul van de bedoeling hiervan. Er stonden allemaal onderzoeksinstrumenten en computers waar dan onder andere de s/z ratio, longcapaciteit, variëteit van de stem werd gemeten. Dit ging allemaal heel snel en het waren hele korte afnames in erg drukke ruimtes. Dus we waren weer erg benieuwd in hoeverre dit betrouwbaar was. Om 12 uur kregen we te horen dat we wel naar huis mochten als we om half 4 maar weer terug waren. Dus wij vanuit het Law college naar het ziekenhuis gelopen om daar te lunchen, dit werd een wandeling van 3 kwartier. Daarna in het hostel maar een siësta gehouden om vervolgens een riskja te nemen naar het law college. Daar bleken we een uur te vroeg te zijn, want de prijsuitreiking was pas om half 5. Uiteindelijk bleek de uitreiking een stuk officiëler dan we dachten, en duurde het ook wat langer dan verwacht. Helaas hebben wij niet gewonnen, en dat terwijl we zo ons best deden! Haha.
S avonds nog even lekker op het dakterras gezeten. In de verte waren allemaal onweersflitsen te zien. Afgelopen 1.5 week regent en onweert het steeds regelmatiger, dit zijn de zogenoemde zomerregens. Maar het gaat dan echt enorm hard te keer, meestal niet heel lang. Maar er ontstaan dan wel beste modderstromen op straat.
Daarna maar lekker in bed gedoken.

Donderdag 19 april 2012
Vandaag werden we wel weer op college verwacht. Maar weer goed doorgewerkt aan onze opdracht. Nu werd er helemaal niet naar ons omgekeken, dus om 4 uur vertrokken we dan ook maar weer met de schoolbus naar huis.
Bij thuiskomst had Robine het geniale idee om creatief met tijdschriften te zijn en zijn we lekker wezen knippen en plakken. En zie het resultaat op onze muur.. haha.
Daarna maar boodschappen wezen doen. Waar we plakjes kaas en een komkommer hebben gekocht. De kaas, is van die smeltkaas die je op hamburgerbroodjes wel is doet en de komkommer zag er ook vreemd uit. Maar we hadden wel is zin om wat anders te proberen. Uiteindelijk hebben we er goed van genoten, als smaakte de kaas wat plastic. Maarja. Hier moeten we maar niet te veel eisen stellen aan kaas. Dus we konden met gevulde buikjes de nacht in.

Vrijdag 20 april 2012
In een overvolle schoolbus weer richting college gegaan, gelukkig is dat maar een ritje van 5 minuten, want je staat echt als sardientjes in een blik maar dan nog erger. Weer verder gewerkt aan het slikprotocol wat uiteindelijk nu ook af is! Alleen nog even op Engels laten controleren. We zijn er zelf best trots op en hopen dat ze er hier ook gebruik van gaan maken.
Vamdaag was het erg benauwd en geen zonnetje te zien. Dus lekker op het dakterras of kamer zitten lonkte niet echt. Robine had een skype afspraak, dus Karin en ik zijn naar de Mall vertrokken, want ik wilde wel graag nieuwe slippertjes. Nou ik ben nog nooit zo goed geholpen. Er stonden 4 mannen om mee heen, de sandaaltjes werden aan mijn voeten gedaan, ik voelde me net assepoester. Vervolgens kreeg ik nog heleboel andere modellen onder m’n neus geschoven, dat dat toch ook wel echt iets voor mij was. Uiteindelijk toch voor de eerste keus gegaan, waar ze natuurlijk helemaal blij mee waren. Ben nog nooit zo snel geslaagd.
Daarna met een riskja naar het ziekenhuis gegaan, om daar in de buurt te pinnen. Maar er kwam een wolkbreuk oftewel een enorm harde regenbui.
Enorme harde regenbui, dus daar zijn we maar even voor gaan schuilen. Gelukkig hield het na 20 minuten op, zodat we snel naar huis konden lopen
Bij thuiskomst bleken we gelijk door te moeten naar Sudha om de laatste bustickets te boeken van Mysore naar Goa en van Goa naar Bombay. Ben heel benieuwd.. lekkere lange ritten in een bus. Nu is alles zo goed als rond, alleen nog een bevestiging van het hotel in Delhi! Maar we dromen inmiddels al lekker weg als we aan die laatste weken denken!

Zaterdag 21 april 2012
Vandaag is Karin d’r zusje jarig, dus we hadden al het plan om er een leuk dagje van te maken. Eerst moesten we nog naar het ziekenhuis om een plekje op Robine d’r rug te laten controleren. Hier moesten we tussen 9 en half 10 zijn. Dus wij waren daar braaf om 9.10, werden we uiteindelijk om 10.10 geholpen.. alles gaat hier op een slakkentempo en op eigen tijd. Maar we zijn er alle drie behoorlijk relaxed onder. Vervolgens zijn we naar een paleis geweest waar ze allemaal kunst tentoongesteld hadden. Een beetje saai, dus we stonden ook binnen een half uur weer buiten. Daarna naar een ‘Lake’ geweest. Dit was wel erg mooi, net alsof je niet middenin Mysore bent, wat wel het geval was. Hier hebben we een waterfiets gehuurd en lekker een poosje wezen varen. Daarna nog een stuk gewandeld, een vogeltuin in geweest en een uitkijktoren beklommen. We werden er helemaal ‘zen’ van. Daarna maar besloten om in het hospital te lunchen, want het eten daar bevalt ons wel en het wisselt wat meer af dan bij Nalpak. Het enige nadeel is dat je soms echt geen idee hebt, wat je naar binnen werkt. Bijvoorbeeld met de gedachte een lekker sperzieboon te eten, en er dan achterkomen dat het een peper is. Mmmm.
En nu zitten we relaxed op ons kamertje, buiten is het weer bewolkt en dus nogal benauwd. Straks misschien nog naar de film en ergens wat eten en dan is de zaterdag weer voorbij en zitten we alweer over de helft heen! De tijd vliegt!
Helaas ging de film niet door, omdat deze alleen in het Hindi en Kannada (lokale taal) draaide. Beetje stom, want de titel is wel gewoon Engels. Toen maar een beetje rondgelopen in de shoppingmall, wat gedronken en naar huis gegaan.

Zondag 22 april 2012
Na een beetje een onrustige nacht, toch maar m’n bed uitgekropen. Helaas zijn de matrassen knoetershard en dacht ik er wel aan gewend te zijn.. tegendeel blijkt waar. En als je dan ook een ienieminie dun reiskussentje hebt wordt het er niet beter op. Maar ach.. het is zondag, dus we vertrekken zo maar weer naar het zwembad waar ik maar ga proberen een beetje te dutten.
Hopelijk kunnen we vanavond de sarees ophalen! We zijn inmiddels wel erg benieuwd, en dan met name nieuwsgierig of we erin passen. Want als je die blouses hier ziet, die zitten zo enorm strak om die bovenlijven van die vrouwen heen. Maar we wachten af, en anders hebben we nog 1.5 week om op een crashdieet te gaan en er wel in te passen. Haha.
Lekker een dagje aan het zwembad gezeten. Helaas was het vandaag wel bewolkt, dus echt bruin zijn we niet geworden. Maar daar hebben we nog 6 weken voor ;). Op een gegeven moment zat er een aap in de boom, die probeerde een man met een kleine kattapult te raken. Dat mislukte een aantal keer, maar de aap kwam wel dichterbij. Wat het nut hier nou van was, weet ik ook niet. Haha.
Vanavond bij restaurant ‘the Heritage’ gegeten. We waren hier inmiddels al een aantal keer voorbij gelopen en het leek ons wel een keer daar te eten. Nou dat beviel goed. Karin en ik hebben Chicken Tandoori en Egg noodles op. De kip was erg lekker en goed gekruid. Zeker voor herhaling vatbaar.. nu nog even afwachten wat onze buikjes hier van gaan vinden maar we hebben er goed van genoten.
Bij het afrekenen, kregen we 5 RS te weinig terug. Robine had de ober van te voren al iets in zijn zak zien stoppen, dus toen ze zei dat we 5 RS te weinig hadden, moest ie lachen en haalde die de 5 RS uit zijn zak. Bizar, ze zetten je gewoon kneitershard af waar je bij bent. Gelukkig zijn wij niet op ons achterhoofd gevallen.
Daarna nog de saree opgehaald. De blouse hoort goed strak te zitten.. nou dat zit ie dan ook, m’n borsten zitten alleen een een stuk hoger, dus dat ziet er wat raar uit. Die van Robine zit veel te los en die van Kaar veel te strak. Dus we moeten maar weer terug. Maar het is wel leuk geworden! Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Nu gaan we zo maar weer slapen. Morgen een dagje op de Speech afdeling in het ziekenhuis en dinsdag is weer ‘holiday’. Dus daar gaan we nog wat leuks voor plannen!
De weken vliegen voorbij.. we zijn inmiddels al over de helft! En er staan allemaal leuke dingen op de planning.

Hoe is het in Nederland? Nog steeds in winterjassen helaas?

Liefs van hier

• 23 April 2012 - 15:49

Hanneke:

Hallo kippies!
    Chris, ik moet nog steeds lachen om je wachtwoord. Je geboorte datum. Hihi.
    Jullie hebben hier andere foto's dan op facebook of niet? Jemig, kom ik nu pas achter. Foto's zeggen ook zo veel. Echt heel leuk om te zien!
    Gelukkig maar dat jullie niet op jullie's achterhoofd zijn gevallen, anders kwam je zo lelijk thuis. Met een plat achterhoofd.
    Kinders, geniet er nog maar lekker van. Leuk om te lezen!
    Kuss vanuit Nederland!!

• 27 April 2012 - 20:34

Mama:

Hoe is het met de blaffende hond?

• 29 April 2012 - 19:45

Omi&Opi:

Hallo Christel en dames (K3),
    We volgen jullie belevenissen steeds. Wat een leuke foto's! Jullie doen wel heel veel ervaringen op.
    In Indonesië waren droge sloten langs de weg, maar te klein en dus stond ook daar de weg geregeld blank. Toen India allang zelfstandig was, was Goa nog een hele tijd Potugees.
    Omi gaat 8 mei onder het mes: een ader uit haar been en/of arm wordt omgekeerd als slagader in haar linker been geplaatst. Een nieuwe by-pass voor de dichtgelopen slagader.Veel plezier en groetjes van ons.

• 29 April 2012 - 20:08

Yvonne:

We blijven genieten van je reisverslagen, volhouden dus!
    Is het nog gelukt met de saree? Kun je je voorstellen, dat wij jaloers op je zijn...hier durven we de winterjassen nauwelijks op te bergen...
    we blijven hopen op lekker weer, dus gaan we binnenkort weer een weekje fietsen in Drente.
    Nog heel veel plezier gewenst, liefs Johan en Yvonne.