Week 11 - Reisverslag uit New Delhi, India van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu Week 11 - Reisverslag uit New Delhi, India van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu

Week 11

Door: christelindia

Blijf op de hoogte en volg Christel

29 Mei 2012 | India, New Delhi

Maandag 21 mei 2012
Alweer de laatste dag in Goa. Heerlijke dagen hier gehad en helemaal opgeladen voor vier dagen Mumbai. Vandaag hadden we een taxi geregeld omdat we nog wat meer wilden zien van het oude Goa. Met de georganiseerde tours vanuit het hotel hadden we alleen twee kerken bekeken. We wilden wel een leuk centrum zien. Helaas bestaat oud-Goa uit twee kerken en wat kraampjes eromheen. Dus daar waren we snel uitgekeken. Toen zijn we naar een uitkijkpunt in Panjim geweest, de hoofdstad, en daar nog een poosje rondgelopen. Ze doen hier niet echt aan een gezellig centrum met winkeltjes en leuke straatjes. Best wel een gemis want het rondlopen doe je dan ook niet zo snel omdat veel gebouwen er oud en grauw uit zien. Maar al met al was het leuk om te zien en er geweest te zijn. Daarna terug nar het hotel waar we ons hebben opgefrist en nog wat hebben gedronken. En toen was het tijd om naar het busstation te gaan. Want onze lange busreis, weliswaar in een sleeperbus, kon gaan beginnen. Ook deze bus was uiteraard vertraagd maar dit keer hadden we dus bedden. De bus was verdeeld in een boven en beneden met aan de ene kant een tweepersoonsbed en aan de andere kant een eenpersoonsbed. Het was echt een rammelend koekblik maar we hebben geslapen en daar ging het uiteindelijk om!

Dinsdag 22 mei 2012
Aan de kant van een drukke weg in Mumbai werden we uit de bus gezet. Gelukkig stond er een riksja klaar die het wel zag zitten om drie meisjes en drie backpacks in zijn karretje te proppen. Wonder boven wonder pastte het ook nog. Bij het hotel aangekomen zag het er aan de buitenkant wat ggenebbes uit maar binnen was het een stuk beter en werden we vriendelijk ontvangen. Gelijk door naar onze kamer om te douchen want we voelden onszelf zo ongelooflijk vies na zo’n busreis. Helaas was deze kamer een stuk kleiner en kregen we als extra bed een opklapbed. Maar we waren toch niet van plan hier dagen door te brengen.
Daarna zijn we met een riksja wat plekken wezen bekijken.
Bandra stand was de eerste plek, een heel tof uitkijkpunt over de skyline van Mumbai. Vervolgens naar Juhu beach, dit was een erg druk strand waar we alleen maar werden aangekeken en waar mensen nog nooit van ‘nee’ hebben gehoord.
En toen was het alweer etenstijd, bij het hotel gevraagd naar een leuk restaurantje. Dat wist de manager wel, dus wij vol goede moed daarheen, viel het enigszins tegen maar we hebben wel goed gegeten.
Daarna uitgeput in slaap gevallen.

Woensdag 23 mei 2012
Roomservice op de kamer besteld, letterlijk black tea en butter toast. Voor deze dag hadden wee day-tour met een taxi op de planning staan. De chauffeur stond acht uur tot onze beschikking en reed ons langs alle highlights in Mumbai. Het werd een erg leuke dag want hij vertelde er ook veel om heen. Gelukkig sprak hij redelijk verstaanbaar Engels, want dat valt hier in Mumbai behoorlijk tegen.
We reden eerst over de Sealink bridge, een enorme tol-brug die twee delen van Mumbai met elkaar verbind. Toen naar de Haji- Ali moskee. Deze moskee staat wat verder van het vaste land af. Je kon hem bereiken via een lang pad, met allemaal verkoopstalletjes erlangs. Af en toe komt er een enorme golf en dan is iedereen nat, gelukkig kan iedereen er om lachen. De moskee zelf was niet heel bijzonder. Bij de moskee vroeg een jongen of hij met ons op de foto mocht. Dus ik zei voor de gein dat dat 20 RS kostte, hij lachtte eerst nogal ongelovig maar betaalde daarna 20 RS. Super grappig, dus wij maar met onze leukste lach op de foto.
Daarna naar de Hanging Garden, een park in een betere buurt, het viel enigszins tegen dus we zijn snel weer verder gegaan. Daarna het huis van Gandhi gezien, waar hij verbleef wanneer hij in Mumbai was. Het was niet heel groot en nu als museum ingericht.
Via de Marine Drive, een lange weg waar veel Bollywood films worden opgenomen, naar het centrum gereden. Dit is een erg leuke buurt waar we heerlijk hebben geluncht. Het was een echte street-shop straat, met allemaal leuke souvernir en kleding kraampjes waarje goed kon afdingen. We hebben alle drie een leuke Indiase broek gekocht. En toen was het zover. We werden op straat gevraagd om mee te spelen in een Bollywoodfilm-clip de volgende dag. Super leuk natuurlijk, het zou wel de hele dag duren maar inclusief eten en drinken en we kregen er 500 RS voor. Na telefoonnummers te hebben uitgewisseld doorgelopen naar de Gateway, een grote poort langs de zee. Daarnaast staat hotel Taj, een enorm luxe hotel waar een paar jaar geleden een terroristische aanslag is gepleegd.
Nu is er dan ook echt een heleboel beveiliging, veel politie, hekken en detectiepoortjes. Ook hier kregen we het weer voor elkaar 20 RS te vangen voor mensen die met ons op de foto wilden. Onder grote hilariteit van ons natuurlijk.
Daarna vanuit de taxi nog het postoffice en de Victoria Terminal gezien en door Old- Bombay terug gereden.
Al met al was het een zeer geslaagde dag Mumbai. We hadden het ons vies, vol, druk en masaal voorgesteld maar wat we tot nu toe hebben gezien valt reuze mee. Wat ons betreft is Mumbai absoluut een aanrader voor een citytrip!

Donderdag 24 mei 2012
De dag van de Bollywood filmopnames. Om 9.00 uur werden we verwacht bij de Mehboob Studio’s in Bandra-West. ’ S Ochtends werden we nog gebeld of we wel echt van plan waren te komen. Maar natuurlijk waren we van plan te komen.. de voorpret was allang begonnen.
Bij aankomst kregen we nog uitleg dat we niet halverwege weg moesten gaan, want dan zouden zij hun baan verliezen. Ook kregen we te horen dat we enigszins blote pakjes aanmoesten en dat we veel moesten wachten maar dat het voor ons zeker een ervaring zou worden. Nou alles kwam uit.
In een chaotische kleed en viagieruimte kregen we de meest verschrikkelijke make-up op en kreeg ik een haar-fontein-staart op mijn hoofd. En het ergste kwam nog een lelijk, glimmend nep leren pak dat gewoon niet op internet kan. We zagen er een beetje uit als de foute versie van de spice-girls.
Maar gelukkig zag iedereen er zo uit en keek dus niemand op of om. Alle van straat geplukte westerse mensen waren nogal verbaasd over de outfits.. als we dit van te voren wisten haha. Het werd uiteindelijk wel echt een lange, zweterige dag met heel veel wachten. Af en toe moest je even ‘full of energy’ dansen of met een nep cocktail in je hand. Ik vraag me af of we ook maar 1x in beeld zijn gekomen, we dienden meer als opvulling geloof ik.
De lunch was gelukkig wel goed geregeld en we waren ook nog twee uur eerder klaar en kregen ook na afloop nog eten.. dat was weer een meevallertje.
Daarna bij het hek de 500 RS in onze handen gedrukt en de vraag of we niet alsjeblieft ook de volgende dag nog konden komen. Nou daar hoefden we geen seconde over na te denken. Het was een toffe ervaring waar we zeker geen spijt van hadden maar 1x en nooit weer.
’ S Avonds uiteraard na een heerlijke douche uitgeput in slaap gevallen.

Vrijdag 25 mei 2012
Laatste dagje in Mumbai. We wilden weer met een taxi op pad om nog wat andere plekjes te zien. Volgens de manager van het hotel waren er nog genoeg plkes en kon een taxi-chauffeur ons wel rondrijden. Nou prima geregeld dachten wij.
Helaas spraak de chauffeur niet echt goed engels en wilde hij ons naar al dezelfde plekken brengen als woensdag. Uiteindelijk kregen we het voor elkaar dat hij het snapte maar we werden naar Gandhi-National Park gebracht. Ongelooflijk saai, want dit hadden we niet voor ogen. Helaas begreep hij het niet echt.
Daarna werden we nog naar een strand gebracht waar we makkelijk een uur konden blijven, maar na een kwartier kwam hij ons al oppikken. Wij gingen maar mee, maar uiteindelijk waren we dus een uur te vroeg in het hotel en zijn we daar een beetje boos geworden. Ze snapten ons niet echt en we hadden ook niet zo’n zin meer in een discussie. Dus we zijn maar op tijd in een taxi naar het vliegveld gegaan waar we gelukkig gelijk konden inchecken. Door de douane heen konden we nog even op internet en daarna kon onze ‘luie’ reis met het vliegtuig naar Jaipur beginnen! Heerlijk.
Alles ging op tijd en na anderhalfuur kwamen we in Jaipur aan, waar we met een taxi naar ons hotel zijn gebracht. Echt een enorm leuk, gezellig en knus hotel waar we weer heerlijk hebben geslapen.

Zaterdag 26 mei 2012
Op tijd opgestaan en met een riksja naar de Pink-city gebracht. Dit is een binnencentrum met allemaal rood/roze bakstenen huisjes met een heleboel winkeltjes. Hier hebben we onze slag geslagen en hebben we heerlijk afgedingd op allemaal leuke dingen.
Ook nog even cultureel verantwoord gedaan door het City Palace en de Jantar Mantar te bekijken. ’ S Avonds heerlijk gegeten bij Little Italy een goed Italiaans restaurant dat door de Lonely Planet werd aangeraden. Nou het was dan ook echt heerlijk!

Zondag 27 mei 2012
Vandaag om 8 uur ’s ochtends op pad naar het Amber fort, een heel mooi fort op een berg. Omdat het hier boven de 40 graden is, is het beter zulke dingen echt vroeg t egaan bekijken anders is het niet uit te houden.
Daarna nog op pad met Gobi, onze riksja chauffeur naar allemaal kleine winkeltjes waar we nog weer wat souvernirs hebben gekocht. En toen was het alweer tijd om naar het hotel te gaan en onze backpacks weer klaar voor vertrek te maken.
Jaipur is echt een aanrader om twee dagen heen te gaan, je kan de meeste leuke en mooie souvernirs kopen en zijn hele mooie gebouwen om te bezichtigen. We vonden het jammer dat het voor ons relatief gezien kort was.
Daarna zijn we met de trein naar Agra gegaan. Een hele belevenis. Geen idee waar we in moesten stappen natuurlijk, maar gelukkig maakte een politeman ruimte voor ons in de trein en hadden we een zitplaats. De hele weg tegenover vijf mannen gezeten en nog een paar staand om ons heen. Helaas was het ook nog bloed heet en dreef ik gewoon van de bank af. Na een reis van ruim zes uur in Agra aangekomen.
Waar we een riskja naar het hotel namen, hij zette ons alleen helemaal verkeerd af waardoor we om 22.00 uur savonds nog een enorm stuk moesten lopen met onze backpacks omdat het rondom de Taj Mahal was en daar geen auto’s of Riksja’s mochten komen. Beetje balen, we vielen dan ook s’ avonds weer als een blok in slaap.

Maandag 28 mei 2012
Robine haar ouders hadden ons aangeraden heel vroeg de Taj Mahal te gaan bekijken in verband met de warmte en drukte. Dus om 6 uur stonden wij buiten het hotel en gingen we een kaartje kopen. Beetje discriminatie want een buitenlander betaald 750 RS en een Indier 20 RS. Tsja... iedereen wil het toch wel zien dus dan betaal je wel.
Daarna met een fietsriksja naar de Taj Mahal gebracht. Dat durfden we nu wel aan, want het was nog vroeg en niet zo warm dus die beste man kon wel fietsen. Anders hadden we teveel medelijden haha.
De Taj Mahal was echt zo mooi, een echt wereldwonder. We hebben er uitgebreid rondgelopen en lekker op en bankje gezeten en van het uitzicht genoten.
Daarna in het hotel ontbeten en nog even relaxed en vervolgens naar het Rode Fort gegaan, ook weer erg mooi en een enorm toeristische plaats. Hier weer 20 RS gekregen voor een fotomomentje haha.
Door de Lonely Planet te hebben bekeken weer een heel leuk, klein restaurantje bezocht. Van buiten zag het er niet echt aantrekkelijk uit, maar het eten was echt super! Dus een echte aanrader.
En toen was het weer tijd om de trein naar Delhi te nemen. Gelukkig nu wel op de juiste plekken met Airco. Alleen deed de trein er ruim twee uur langer over, hoe dat kan, snappen we nog steeds niet, maar we zijn aangekomen in Delhi. Onze laatste bestemming!

Nog een paar dagen in Delhi en dan vliegen we weer terug!

Liefs uit Delhi- India!

• 29 Mei 2012 - 18:20

Mama:

Hai meis,
    En nu ben ik natuurlijk wel heel benieuwd naar het eindresultaat van de Bollywoodfilm-clip maar dat wordt gissen vrees ik. Heb je er wel foto's van?
    By the way, zo'n leuke harem broek lijkt mij ook wel wat. Die ga ik van je lenen!
    kus mama

• 03 Juni 2012 - 17:46

Aria:

Lieve Christel,
    Wat een verslagen en belevenissen allemaal. Jullie zijn inmiddels wel heel ervaren India-toeristen. Inmiddels heb je alweer een nachtje in je eigen bedje geslapen en moet je nog bij komen van de lange reis en jet-lag? of valt het wel mee?
    Nou ik hoop je vlug te zien hoor.
    Ben heel blij dat je heelhuids terug bent!
    Liefs Aria