Week 5 - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

15 Februari 2015 | Malawi, Mzuzu

Week 5
Maandag 9 februari
Op tijd eruit en naar de bank om groot geld te halen. De 40000 kwacha per keer schiet niet zo op. Per week bij het hostel geef ik al meer uit en dan nog boodschappen etc. En natuurlijk niet te vergeten geld van alle donaties om uit te geven. Dus ik heb geld overgemaakt naar de stichting zodat zij het bij Malawiaanse bank kunnen opnemen.
Daarna onderweg naar Mzuzu. De rit ging goed tot op het laatste stukje, ineens een file. Er bleek een boom over de weg gevallen te zijn. Deze moest eerst weg gehakt worden zodat iedereen er weer langs kon. Dit duurde uiteraard eventjes. Terwijl we stonden te wachten kwam er een man langs om geld op te halen voor de houthakkers. Wij hadden alleen groot geld dus vroegen of ze later terug konden komen om te wisselen. Dat gebeurde niet. Dus toen we door konden rijden hadden ze met een grote tak een soort hefboom gemaakt om alsnog geld te innen bij auto’s die nog niet betaald hadden. Wij hadden nog steeds alleen groot geld... Dus met een ferme handdruk en blije gezichten mochten we doorrijden.

In de Greenshop aangekomen waren we erg benieuwd of alle studenten aan het werk waren volgens ons Hollandse rooster. En wonder boven wonder was dit zo! Wat een topstudenten zijn het toch!
Doordat ze zo goed aan het werk waren gingen Lonneke en ik even op stofjesjacht. Ik wil graag een broek laten maken hier van een leuk Malawiaanse stofje. Maar veel stoffen zij dik of koop je oer 6 meter. Uiteindelijk een leuke stof gevonden met vissen erop :). Naar een kleermaker gebracht met voorbeeld van m’n Hollandse broek, dat ik dat modelletje wilde. Gingen me ze weer helemaal opmeten. Dus ik nogmaals, graag precies zoals deze broek, opmeten lijkt me niet zo nodig, misschien alleen m’n middel. Ik ben benieuwd, donderdag issie af!

‘ Smiddags gingen Levi en Ayiti aan de slag met het bakken van een lemon cake, helemaal zelf volgens het foto stappenplan. Af en toe heel even iets gezegd maar voor de rest hebben ze het zelf gemaakt en is hij echt goed gelukt.... Maar goed dat ik op de tijd lette: anders was hij zwart geworden!

Verder hielden ze zich echt perfect aan het schema. Om 14u zou Jan Willem met een wiskundeles starten. De officiële lessen zullen volgende week gaan starten. Maar om wel in het ritme te komen zullen wij deze week een en ander organiseren. Maar met een half uur vertraging zaten ze in het klaslokaal. Wij waren erg trots op ze!

Midden in de winkeldief Ellen ineens: ‘ Christel Christel, you’re looking fat today! Like malawian!’ Dusss... Bedankt Ellen. Bij mij moest het even doordringen maar Lonneke schoot gelijk in de lach en zei tegen Ellen dat dat in Nederland echt not done is om te zeggen. Iedereen lachen natuurlijk, ik verschoot meteen van kleur. Pffff ik vond echt niet dat ik er dik uit zag. Kwam gewoon door model jurk.

‘ savonds Samosa’s gegeten met tomaat en komkommer. Makkelijke avond! En lekker geskyped en geappt. En m’n bedje in de dorm in.... Deze week zal ik daar vertoeven. Sanne komt vanaf dinsdag en zal ook in dorm overnachten, dus dan zie ik het ook wel zitten. En het scheelt flink in de kosten, ook niet onbelangrijk!

Dinsdag 10 februari
Redelijke uitslaapdag. Ik had beloofd wat boodschappen bij shoprite te halen, maar op dinsdag gaat deze pas om 9u open, dus vertrok ik ook wat later.
In de Greenshop liep alles weer op rolletjes en dus was er voor mij niet heel veel te doen. Ik heb wat prijzen aangepast en rondje door de buurt gelopen.
Rond 13 uur kwam Sanne me vergezellen in de Greenshop. Studenten vroegen zich af waar Jan Willem en Lonneke bleven want ze wilden wel les om 14u. Uitgelegd dat ik ze les zou geven.. Lachen joh, dat konden ze niet voorstellen maar ze waren benieuwd.

Ik had bedacht dat ik veelvoorkomende woorden op het bord zou schrijven en zou vragen of zij gezamenlijk hier 1 gebaar voor konden bedenken. Zoals ik al wel eens eerder verteld heb.. Ze gebruiken ook nog wel een verschillende gebaren en we willen graag 1 gebaar voor een woord. Nadat ze het overeengekomen waren zou ik weer komen om foto’s te maken van de gebaren. Ze zagen het zitten. Ze zijn een half uur bezig geweest en terwijl Sanne en ik een fruit Juice nuttigden zag ik Collins steeds heen en weer lopen tussen het klaslokaal en de shop om allerlei groenten te pakken. ( woorden die ik had opgeschreven waren groenten en fruit). Lachen joh. Na een half uur werden we opgehaald en waren ze het eens geworden. Ik heb om de beurt de studenten 3 gebaren Kate uitbeelden en er foto’s van gemaakt, met een krijtbordje erbij waarop het woord geschreven stond foto’s gemaakt. Nu nog iets moois van maken.
Dus ik moet eerlijk zeggen: ze hebben inderdaad niet veel geleerd maar ze zijn wel gezamenlijk bezig geweest en we hebben de structuur van 14u lestijd aangehouden.
Dit wil ik de komende tijd vaker gaan doen zodat ik een mooi boek met gebarenfoto’s kan achterlaten... Hopelijk pakt het zo uit als ik in gedachten heb.

Daarna een lekkere salade gemaakt, alles vers uit de Greenshop uiteraard, om ’S avonds te nuttigen.
De avond gezellig kletsend, plannend, append en verslagen typend doorgebracht.

Woensdag 11 februari
Het is een erg warme week in Mzuzu. Ik zweet, puf en drink me wat af. Sommige Malawianen daarentegen lopen met dikke vesten, winterjassen en mutsen rond. Gelukkig niet iedereen.
Mijn wandeling vanaf Joys place naar de de Greenshop is altijd een heuse belevenis. Zodra ik de poort bij Joy uit loop begint de eerste heuvel, naar beneden en weer omhoog. Meestal een stop bij de Shoprite, grote supermarkt voor melk en vers brood en weer door. Daarna kom ik altijd langs de fiets-taxi-standplaats. Of ik een taxi wil: met fiets of motor. Soms probeer ik het wel eens, maar soms kennen ze de Greenshop niet. En vandaag had ik iemand die zei dat het lekkere, zachte kussentje dat achterop zit er dan wel af moet want bij de Greenshop in de buurt is veel politie en die kussentjes mogen niet. Nou uhhh.. nee, dan hoeft te niet. Had niet zo’n zin in hobbel gebobbel op zo’n stalenrekje. Verwend... I know.

Na de standplaats voor de fietsen loop ik door de Chinese-straat. Allemaal aziatische winkels die dezelfde spullen verkopen. En ook echt overal enorm harde muziek buiten. Als je om 8 uur sochtends nog niet wakker bent, dan ben je het nu wel. Ieder winkeltje heeft z’n eigen enorme boxen en stereo buiten staan. Lekker tegen elkaar op spelen.

Dan vervolg ik mijn wandeltocht weer langs kraampjes tot dat ik op de weg van de Greenshop uitkom. Een vaak enorme modderige weg, behave deze week: want het is erg mooi weer, dus de weg is droog ;). Bij de Greenshop kom ik vaak aan met mn rugzakje en nog losse supermarkttasjes, deze worden meteen overgenomen door diegene die het dichtst in de buurt is. Ik begroet iedereen en snel dan naar de keuken om mijn ontbijtje te maken: cornflakes met houdbare melk: Smullen joh :P haha, maar het went.

Vandaag verder eigenlijk niet zoveel bijzonders gedaan.
Rond een uur of 4, na de gebarentaalles, ging ik pannenkoeken bakken voor Sanne en mij. Het begon enorm te donderden, bliksemen en regenen. Sanne appte me al: ik hoop dat je niet hoeft te lopen. Dat moest ik wel.. maar eerst moesten er nog pannenkoeken gebakken worden. Levi, student, wilde me wel helpen. Ik deed het 1x tje voor en daarna deed hij het. Ik stond erbij en keek ernaar. Erg goed gebakken. Levi was helemaal trots.
Uiteraard ook nog een appel en kaaspannenkoek rondgedeeld. Daar werd iedereen erg blij van.
En toen was het 17.00 uur, de pannenkoeken waren klaar en het zonnetje scheen weer! Jippie, kon ik op mijn gemakkie wandelend naar Joys, waar Sanne al smachtend op de pannenkoeken aan het wachten was ;).

Donderdag 12 februari
Vandaag was het weer een donatie-uitgeefdag. Samen met Bobby een lijstje gemaakt van spullen die hij nodig had en de bijbehorende prijzen. Hij had een mooi overzichtje klaar.. dus het shoppen kon beginnen.
We moesten 4 emmers kopen, zodat ze water uit de rivier beneden kunnen halen en kunnen filteren in 2 emmers. Bij 1 winkel waren goede emmers, voor een schappelijke prijs. Helaas zat er een enorm ongeintersseerde baas achter een bureautje. Nee, de emmers konden nu niet komen. De jongens waren bezig met uitladen van de vrachtwagen. Nou, ik vond dat deze man het niet eens verdiende om geld aan ons te verdienen. Dus Bobby en ik weer door; ‘ Windowshopping’, noemde Bobby het. Helaas vonden we de emmers ergens anders alleen maar tegen hogere prijzen. Dus die middag zouden we toch terugkeren om de emmers bij deze vriendelijke baas te halen.
Ergens anders nog wel grote teilen gevonden, waar ze in kunnen wassen/douchen. De emmers en teilen in allemaal verschillende kleuren. Bobby wilde allemaal dezelfde kleur. Ik: Nee, doe maar verschillende kleurtjes haha.
Later ook nog een spraymachine gekocht (kunnen ze ongedierte, organisch, mee bestrijden), een schep en 6 kleine schepjes (Hoes, in het Engels).
Voor die jochies wilde ik graag nieuwe kleiding kopen. Ze liepen vaak in enorme vieze, gatenkleding rond. Dus nu van lekkere joggingstof een shirtje en broekje gekocht voor beide. Beetje op de groei zodat ze het volgend jaar (als het nog niet uit elkaar valt :P) ook nog aan kunnen.

En toen was het tijd om naar de farm te gaan. Sanne vergezelde ons. Op de farm aangekomen waren ze weer helemaal enthousiast. Jochies gelijk de kleertjes aan en geposeerd. Uitgebreide fotosessie gehad (met selfiestick) en het land bekeken. We konden ook de eerste aardbeien oogsten! Wat een feest. Sanne en ik kregen ze cadeau.

4 Emmers: 8000 kwacha: 16 euro
3 Teilen: 6000 kwacha: 12 euro
Sprayingmachine: 23000 = 46 euro
Schep:3600 = 7 euro
6 kleine schepjes
Kleding: 6000 kwacha = 12 euro

Ze waren er weer erg blij mee! Dus enorm bedankt namens hen! =)

Vrijdag 13 februari
Pff, onrustige, dromerige nacht achter de rug. Veel last van muggen in mn klamboe. Hoe daar steeds in komen is me echt een raadsel. De ochtend begon dus niet heel best. Afscheid genomen van Sanne, zij ging vandaag weer terug naar het gezondheidscentrum in het noorden.
Op de Greenshop was het een weinig productieve dag. Ik zat er niet echt lekker in. We wijten het maar aan vrijdag de 13e.
Jan Willem zijn ouders en vrienden kwamen langs om afscheid te nemen van iedereen op de Greenshop. Ik heb wat foto’s uitgezocht, nieuwe foto’s gemaakt voor bij de recepten en verder eerlijk gezegd niet zo heel veel.

‘ Smiddags even naar een buurtsuper gewandeld om wat boodschapjes te doen voor de pastasalade die ik wilde maken als avondeten. En oja! Mijn broek was klaar. Eigenlijk was hij gisteren al klaar, maar toen ik m ging passen bleek ik m op te moeten hijsen tot onder mn oksels. Was niet helemaal mijn bedoeling, dus ze hebben het war veranderd. Nu is het een prima broek geworden! Nog wel wat lang, dus misschien toch nog maar even terug.
Eenmaal terug in de Greenshop waren de studenten bezig met een rekentoets die Jan Willem had gemaakt. Afgesproken dat ik erbij zou blijven... ondertussen ook nagekeken als ze m afhadden. En oh, jee, wat hadden ze er een moeite mee!! En ja, jullie geloven het misschien niet, maar ik heb ze inderdaad nagekeken.
Ik zal een voorbeeldje van een vraag noemen:

‘ How many gram is ½ kg’ of ‘ We can make 2 cakes with one bag of flour. How many cakes can we make with 20 bags of flour?’

Ik schrok er best van dat ze hier zoveel moeite mee hebben. Het onderwijsniveau ligt echt een stuk lager hier. Werk aan de winkel dus!

En ‘savonds gezellig geskyped met Lianne, Lisa en Lisette! Hoe leuk was dat even. En daarna nog even met mn moedertje. Kon ik er weer tegenaan :).
Zaterdag 14 februari
Valentijnsdag. Helaas zit mijn valentijn in Nederland. Maar dat mocht de pret voor de Malawianen niet drukken.. ze pakken uit! De Shoprite, supermarkt was rood/roze gekleurd. Dames op hoge hakken die je verwelkomden en een heleboel mierzoete, taarten, chocola, rozen, knuffels. Erg apart. ’t Leken wel Amerikanen.

Eigenlijk de rest van de dag niet veel gedaan. De eerste kaartjes, verstuurd uit Malawi zijn gearriveerd. Hebben er uiteindelijk 12 dagen over gedaan. Best netjes.

Rest van de dag relaxend, in mn korte broek en hempje (binnen de hostelmuren kan ik mn korte broek gewoon fijn aan), append, mailend, series kijkend doorgebracht. Best wel lekker hoor!

Zondag 15 februari.
Kerkdag!
Met Bobby had ik vrijdag al afgesproken dat ik mee zou gaan naar de kerk. Hij had het over een uur of 11, 12 uur. Prima tijd vond ik. Zaterdagavond had ik alleen nog niets gehoord of het nou door zou gaan en hoe ik daar dan zou komen. Dus ik had Bobby gesmst, maar geen antwood terug. Vanochtend om 8 uur had ik dit wel. Helaas was hij zo snel geweest in zijn smsje dat het cijfertje van de tijd een blokje was geworden. Wist ik dus nog niet hoe laat ik er moest zijn. Ik kreeg ook geen antwoord terug. Ondertussen maar in bed beetje geluierd, wat ontbeten totdat Bobby om 8.45 uur ineens belde, zich excuserend en of ik binnen 15 min kon klaar staan bij de Shoprite. Uhmmm ja hoor. Rennend en vliegen me aangekleed en gauw naar de Shoprite gewandeld. Daar stond Gift met een taxi op me te wachten.
Aangekomen bij Bobby zn huis, snapte ik niet waarom ik er zo snel moest zijn. Heb nog een klein half uur bij Bobby gewacht totdat iedereen klaar was. Haha.

En dan de kerkdienst! Vanuit de verte hoorde ik al vrolijke gezang en mooie muziek. Het kerkgebouw is nog in aanbouw, maar het geld is op, dus er stond nu een houten gebouwtje voor waar de dienst in gehouden zou worden. Na wat handjes geschud te hebben mocht ik naast Bobby, aan de mannenkant zitten. Dan kon hij af en toe voor mij vertalen.
Links zitten de vrouwen en baby’s, in het midden de jeugd en rechts de mannen, en ik ;).
Allerlei rituelen, vrouwen die vertelden wat er allemaal was gebeurd, wie er was genezen, wat ze hadden gekregen etc en dat allemaal met dank aan de gebeden. Tussendoor steeds afwisselend een kinder, jeugd en vrouwen koor zingend en dansend. En toen was het de beurt om aan nieuwe gasten om zich voor te stellen. Gelukkig was ik niet de enige, we moesten gaan staan en vertellen wie we waren, waar we vandaan kwamen en wat voor werk we deden. Zo gezegd, zo gedaan. Daarna begon de preek.... pff wat was dat langdradig. Ik kreeg echt een houten kont van die bankjes en verstond er ook vrij weinig van. De preek was wel in het Engels, maar deze man had echt een stemprobleem, sprak met zn valse stembanden ofzo en elke zin werd direct vertaald. Bobby zat naast me en vond het ook langdradig... die sukkelde af en toe even in slaap (gaf hij later ook toe haha).
Naderhand ging iedereen naar buiten, gaf je iedereen in de rij een hand en sloot je aan zodat ze jou ook een hand konden geven. Ik heb wat handjes geschud zeg! Buiten moest Bobby, met zijn nieuwe fototoestel, nog allemaal foto’s maken. En toen konden we gaan. Bij thuiskomst heeft Bobby mij zijn tuin en land nog laten zien en moest ik nog even poseren met de vader van Bobby. Daarna vond ik het wel weer welletjes om richting het hostel te gaan.
De dienst duurde in totaal 2.5 uur haha. Maar jee, wat een belevenis. Ik had het niet willen missen.

De rest van de dag breng ik typend en relaxend door. Vanaf morgen ga ik weer mee naar Nhkata Bay. Tussendoor nog een weekendje met Sanne doorbrengen en nog een weekendje naar Vwaza.. een safaripark. Daar hebben we een tour geboekt.. zaterdags met een autotour, savonds slapen in een tent en zondags een wandeltour. Dit alles staat pas t weekend van 7 en 8 maart gepland. Maar de voorpret is al begonnen!

Reacties zijn heel welkom. Ik vind het bijzonder om steeds te lezen en geniet er erg van!

Liefs

  • 15 Februari 2015 - 17:29

    Christel:

    Hoi Christel
    Wat een leuk verhaal weer! Je maakt iedere week weer grappige dingen mee.
    Bij ons gaat ook alles goed. We hebben gisteren Rosalie dr verjaardag gevierd en precies op die dag kwam jouw kaartje aan! Dat hadden we nooit verwacht en wat lief van je! Ze vond het heel interessant dat ze een kaartje had gekregen uit zon ver land. Dankjewel!
    Vandaag een lekker relaxed dagje, de troep van gisteren een beetje opruimen en het gebak op eten wat over is...heerlijk dus!
    We wensen je nog veel plezier en geniet ervan!

    Veel liefs,

    Robbin, Hilde & Rosalie

  • 15 Februari 2015 - 19:46

    Tanja:

    weer helemaal bijgelezen, leuk!

  • 15 Februari 2015 - 21:46

    Grada:

    Heerlijke verhalen weer. Genieten ...

  • 16 Februari 2015 - 19:33

    Juf Aria:

    Hoi Christel,

    Wat leuk zeg meteen een reactie van jou nadat we de klassenfoto ge-abt hadden! Onze kinderen (in mijn klas) vinden het maar gewoon! Ze beseffen helemaal niet hoe groot de afstand tussen jou en ons is. Morgen ga ik even naar de andere 2 klassen om over jou te vertellen. laat je blog wel zien met wat foto's erbij. Zal aan de dir. vragen hoeveel we ongeveer ophalen per jaar.
    Ben weer helemaal bij-gelezen! ben benieuwd naar je broek.
    Bedankt voor je leuke kaartje echt een kunstwerkje!

  • 16 Februari 2015 - 20:07

    Rudy:

    Christelllllll,

    Meisje toch, zo zitten we naast elkaar in de trein, je weet wel: " Die gele kanarie die vaak vertraging heeft of helemaal niet komt opdagen" en zo zit je in een totaal ander continent. Daar hebben ze ook kanaries, maar dan de andere soort.

    Fijn dat je ons hebt meegenomen in je adressenlijst zodat we weer volop kunnen genieten van je bijdrage. Is het niet de bijdrage in tekst, dan wel jouw persoonlijke bijdrage in de vorm van een soort microkrediet uit de giften die je hebt verzameld.

    Heel veel geluk en geniet van jouw avontuur.

    Hartelijke groet,

    Marianne & Rudy


  • 17 Februari 2015 - 10:09

    Robine :

    Ik hou van je verhalen ! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christel

Hallo allemaal, Welkom op mijn waarbenjij.nu! Wie had dat ooit gehad, dat ik dit nog eens ging aanmaken! Ik ga mijn uiterste best doen om hier regelmatig over onze belevenissen in India te schrijven zodat jullie up to date blijven! =) Liefs Christel

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 13813

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 13 April 2015

Malawi en Tanzania

09 Maart 2012 - 02 Juni 2012

India

Landen bezocht: