3-2-15 - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu 3-2-15 - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu

3-2-15

Door: christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

03 Februari 2015 | Malawi, Mzuzu

Donaties 3 februari 2015

Tijd voor een update tussendoor, gewoon omdat ik niet kan wachten tot een verslag in het weekend..

Vandaag was het dan zover. Het eerste geld van alle donaties die ik heb gekregen is uitgegeven.
Met Bobby had ik afgesproken vandaag de kunstmest te gaan kopen. Het moest echt deze week nog op het land gestrooid worden. Bobby wist waar het gekocht moest worden en zou voor vervoer zorgen. Ik hoefde alleen voor 100000 kwacha cash te zorgen.
Ik had Bobby ook gevraagd om na te denken over spullen die ze goed konden gebruiken op het land. Vandaag had hij een lijstje gemaakt.
Hierop stond onder andere een kruiwagen, leek me erg handig om maar gelijk te halen gezien we meer dan 100 kilo aan kunstmest gingen kopen. Op het lijstje stonden ook regenjassen, rubber laarzen en grote hak messen. Gelijk allemaal maar gekocht.
Regenjassen en laarzen zijn zeker geen overbodige luxe hier. Ik schat in dat ze max 2 of 3 setjes kleding hebben.. Werken op het land doen ze op blote voeten.
Ik kan jullie vertellen, het kan hier heel hard regenen en het schijnt nog wel erger te worden. Je kunt je dan voorstellen dat ze op het land flink weg zakken in de modder met hun blote voeten.

Ik vond het ook belangrijk om wat mee te nemen voor de kinderen en vrouw des huizes. Twee jochies van een jaar of 5 a 6, enorme deugnieten die goed kunnen slopen. Lonneke en Jan Willem hebben al eerder een voetbal gegeven die in no time kapot was. Stevig speelgoed is geen overbodige luxe. Tsja, er is niet heel veel keus hier aan stevig speelgoed: maar het is een basketbal geworden.
Voor de vrouw, ik weet haar naam niet, zo ingewikkeld hier allemaal heb ik een chichenge gekocht en oorbellen. Een chichenge is een grote doek, die ze gebruiken als rok maar ook om een kind achter op de rug te binden of om op t hoofd te leggen zodat ze ‘stabiel’ iets op hun hoofd kunnen dragen. Oftewel mega handige lap stof!

Op naar de farmersshop: 6 enorme zakken met kunstmest gekocht. Bobby zei gelijk: dit scheelt me heel veel zorgen, ik zal vanavond lekker slapen.
Door de kunstmest, wat hier ontiegelijk duur is, kan hij veel meer mais gaan oogsten over een paar weken. Waardoor hij ook niets hoeft in te kopen.
Alles in geladen en afgerekend door naar het land. We reden trouwens in een oude pick up met een ster in de voorruit van heb ik jou daar. Ik hield mijn hart vast, want we moesten straks nog over enorme hobbelige wegen. Maargoed, dat zien we dan wel weer.

Onderweg nog aangehouden door de politie, chauffeur werd meegenomen.. Bobby legde het wel uit. Maar ik snapte er eigenlijk weinig van. 10 min later konden we weer door.

Op het land aangekomen alles uitgeladen. Iedereen werd erbij geroepen. En oh wat waren ze blij. Laarzen, regenjassen, scherpe messen, een kruiwagen, kunstmest en bovenal de basketbal, voor de kinderen bedoeld, maar stiekem vond iedereen de bal toch wel erg leuk. Ik denk dan ook dat ik er nog wel eentje ga aanschaffen voor ze.
Alles werd gelijk gepast en geshowd en ik heb uitgebreid foto’s gemaakt zodat jullie allemaal mee kunnen genieten. Wat was het ontzettend leuk om zulke blij en dankbare gezichten te zien. Ik heb er van genoten! Ik hoop dat ik via de foto’s een beetje kan overbrengen..

Overzichtje van wat ik heb uitgegeven tot nu toe. Lijkt mij wel leuk, kunnen jullie een beetje vergelijken hoe duur iets is en wat ‘jij’ dan gedoneerd hebt.

6 zakken kunstmest: 99000 kwacha = 190 euro
Kruiwagen: 22000 kwacha = 42 euro
4 messen: 4600 kwacha = 8,75 euro
5 x Laarzen: 5000 kwacha per paar = 9,50 euro, 47,50 totaal
4x Regenjassen: 7800 kwacha = 15 euro
Basketbal: 2800 kwacha = 5,30 euro
Chichenge: 1700 kwacha = 3,20 euro
Oorbellen: 400 kwacha = 80 cent
Transport naar het land: 8000 kwacha = 15 euro

Ik wil iedereen onwijs bedanken voor alle donaties. Zoals jullie zien: alle kleine beetjes zijn enorm welkom. Voor deze enorm blije en dankbare gezichten doen we het toch?
Er is nog geld over, dus binnenkort zal er een nieuwe update volgen!!

Liefs

  • 03 Februari 2015 - 19:51

    Grada:

    Heerlijk ... ik geniet!

  • 03 Februari 2015 - 19:53

    Grada Snoek:

    Waar zijn de foto's???

  • 03 Februari 2015 - 19:58

    Christel Van Dueren Den Hollander:

    De foto's staan er nu op ;-)
    Ik, Christel haar moeder had wat moeite met die ingewikkelde gedelegeerde klus ...

  • 07 Februari 2015 - 09:47

    Lonneke:

    Dit is een gift waar de jongens op het land heel erg blij mee zijn en waar ze goed mee vooruit kunnen. Het maakt hun leven daar een stuk makkelijker en aangenamer. Bedankt Christel en iedereen die hieraan heeft bij gedragen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christel

Hallo allemaal, Welkom op mijn waarbenjij.nu! Wie had dat ooit gehad, dat ik dit nog eens ging aanmaken! Ik ga mijn uiterste best doen om hier regelmatig over onze belevenissen in India te schrijven zodat jullie up to date blijven! =) Liefs Christel

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 13821

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 13 April 2015

Malawi en Tanzania

09 Maart 2012 - 02 Juni 2012

India

Landen bezocht: