Week 3 - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Christel

Blijf op de hoogte en volg Christel

01 Februari 2015 | Malawi, Mzuzu

Zondag 25 januari
Een wat meer bewolkte dag vandaag, tevens tijd om mij spullen in te pakken en te verkassen naar Joys place: mijn verblijf voor de komende weken.
Stromende regen, donderwolken en geen elektriciteit: Grada en ik (ik voor even) namen afscheid van Nkhata Bay. Taxichauffeur Nobba bracht ons naar Mzuzu.
Het was druk bij Joy, zondagmiddag, regen: een gewilde plek voor backpackers en ‘expats’ uit Mzuzu om te genieten van lekker eten en internet.
Hierdoor was de verbinding niet echt sterk, waardoor contact met thuisfront niet mogelijk was. Dan maar vroeg ons bed in.

Maandag 26 januari
05.30 uur; vroeg op, Grada vertrok met de bus naar Lilongwe. Het was een mooie ochtend en zelfs zo vroeg is het al druk op straat. Een klein uurtje later werd ze opgehaald en was het tijd voor afscheid. Het waren gezellige weken met Grada. We hebben samen wat af gelachen.

Rond een uur of 8 richting de supermarkt gelopen om mijn ontbijtje in te slaan. Ik ga voortaan bij de Greenshop ontbijten; als ik dat in het hostel ga doen ben ik iedere dag een vermogen kwijt. Dit geld ook voor het avondeten. Ik maak voordat ik wegga uit de Greenshop een maaltje voor de avond: heerlijke salade, guacamole of appelpannenkoeken! Jaaa, echt. De groenten uiteraard uit de Greenshop; geen supermarkt voor nodig.

Maandag was het uiteraard weer gebarentaallesdag: weer wat nieuwe gebaren geleerd. Het blijft wel oefenen. Maar de studenten vinden het al erg leuk dat je het überhaupt probeert en hebben veeeeel geduld met me.
De rest van de dag wat allerhande klusjes gedaan.
Aan het eind van de middag samen met Sisiya een salade gemaakt: sla, tomaat, komkommer, appel, ui, mais, tonijn. Ze vond het maar raar; dat alles door elkaar en dat is dan genoeg voor de avond? Voor mij wel ja.

Dinsdag 27 januari
Lonneke en Jan Willem bleven een dagje in Nkhata Bay. Ik heb samen met Nthandandose en Ayiti, de studenten, een appelcake gebakken. Het is de bedoeling dat we de studenten de komende weken zoveel mogelijk cakes, koekjes, pannenkoeken, cappuccino’s etc laten maken zodat ze het straks zelfstandig kunnen, wanneer er ook echt klanten komen.
Ook dit was allemaal maar wat gekkig: bloem, eieren, boter, suiker en dan ook nog appel door elkaar? We hebben wat afgelachen. Maar het resultaat mocht er zeker wezen! Ook de studenten vonden het erg lekker.
Er zat een wat apart smaakje aan maar dat komt omdat we margarine moeten gebruiken ipv boter. De wegen naar Mozambique (waar de boter, kaas en andere dingen vandaan komen) zijn afgesloten door de overstromingen. Dus dan is het improviseren.

Woensdag 28 januari
Another day in the Greenshop. Tijd voor nieuwe uitprobeer baksels: banaanpannenkoekjes. Ik heb ze gebakken als mogelijke snack om te verkopen in de Greenshop. Eieren en banaan; thats it. Goedkoop, en oh zo lekker. Lonneke, Jan Willem, studenten en personeel waren er over te spreken. Toch leuk!
Deze week nog maar eens een keer maken en er dan foto’s bij maken voor een foto-stappenplan. We zijn natuurlijk niet altijd in de buurt om te helpen en uiteindelijk zullen de studenten grotendeels zelf het Café moeten gaan runnen.

Samen met Sisiya op pad geweest om wat manden te gaan kopen. Wat een grap; onderweg twee keer gehoord: You are sisters? You look a twin. Ze zijn niet helemaal wijs hier? Sisiya begreep er natuurlijk niets van en het is behoorlijk lastig om zoiets uit te leggen in gebarentaal. Volgens mij begreep ze er ook niets van. Sowieso kan Sisiya gezichten maken waarvan in denk: oké, wat heb ik fout gedaan? Ach dat is haar gezicht, zo bedoeld ze het meestal niet. Hmmm, zo ken ik nog wel iemand. Hoe vaak krijg ik wel niet te horen dat ik boos kijk als ik in gedachten ben. Oké, nog 1 keer dan; zo bedoel ik het echt niet ;).

Terug naar Malawi: ’ S middags guacamole gemaakt om te eten als avondeten en toen weer terug naar het hostel gewandeld. Ik blijf me verwonderen hier op straat. Alleen maar Malawianen en daar tussendoor wandelt dan, met haar rugzakje, en tasje met avondeten een Hollands, blank, lang meisje. Ik voel me trouwens reuze op mijn gemak hier. Veel mensen vragen hoe het met je gaat; als je daar gewoon netjes antwoord op geeft is er niets aan de hand en vrolijk blijven lachen: kan ik toch nog een standaardlach op mijn gezicht oefenen ;).

Donderdag 29 januari
Vandaag heb ik me bezig gehouden met gebaren. Het is de bedoeling om komende week open te gaan met het Cafe. Het zou dan wel leuk zijn als klanten door hebben dat er dove studenten werken en met ze kunt communiceren.
Daarom leek het ons leuk om wat standaard gebaren op de counter te schilderen: Koffie, Thee, Juice, Lekker, Dank je wel, tot ziens.
De uitdaging let dan nog wel om de studenten 1 gebaar te laten bedenken voor een woord. Daar zijn ze het nog niet over eens. Als ze het daar over eens zijn wacht er nog een uitdaging een schilder vinden die ook daadwerkelijk, duidelijk de gebaren kan schilderen.

Samen met Lonneke ons over de keuken ontfermd. Er moesten nog wel wat benodigdheden komen voor de opening van het Cafe. Dus samen op pad geweest en lekker geshopt. Daarna was het dan ook wel tijd voor een grote opruim- en schoonmaakbeurt in de keuken. De studenten hebben daar weinig systeem in en zetten alles overal maar neer. Dus op de planken geschreven waar ze alles terug moeten zetten: Ach wij georganiseerde Hollanders ook ;).

En dan nog een dingetje ‘ verschillende culturen’ of misschien beter gezegd verschillend onderwijs. In de Greenschop worden groenten en fruit verkocht. Er komen groenten en fruit van eigen land en tuin maar er wordt ook dagelijks ingekocht op de markt. De bedoeling is dan natuurlijk wel dat het in de shop voor een wat hogere prijs wordt verkocht. Er moet tenslotte ook wel verdiend worden... dit is nog erg lastig voor de medewerkers. Ze hebben vaak geen idee hoe je 10% van de inkoopprijs moet uitrekenen, als ik vraag om 300 gram, krijg ik 400 gram: er wordt dan niet bedacht dat ze er weer iets uit kunnen scheppen om op 300 gram uit te komen. Oftewel; rekenen hier is echt nog een groot punt van aandacht.
Ik val echt totaal niet door de mand met mijn wiskundekennis. Ik kan zelfs hen nog wat leren. Maar goed dat doe ik maar niet te veel. Ik kan me beter met gebaren en de keuken bezig houden.
Deze enorme opgave om wat wiskundige kennis over te brengen laat ik graag aan Jan Willem over. Inclusief de nodige frustratie haha.

Vrijdag 30 januari
Keukendienst met Lonneke. Nouja dienst, dienst. We zouden vandaag een dagje in de keuken doorbrengen. Een fruitsalade maken, bananenpannenkoekjes, verder met de inrichting van de kastjes en als hoogtepunt het bereiden van de lunch voor de medewerkers.
De studenten maken hier elke dag de lunch voor iedereen, rijst met een tomatenprutje en variërend ei, beef of vis erbij. Hier doen ze in totaal 2 uur over. Eerst wordt de rijst gekookt. Wanneer dit klaar is, worden groenten gesneden etc etc. Alles gaat 1 voor 1 en op een tempo van heb ik jou daar. Lonneke en ik wilden graag de uitdaging aan gaan om dit binnen 40 minuten voor elkaar te krijgen.
Als een uitstekend team gingen we van start; zonder vooraf elkaar taken te geven. We waren een geoliede machine en binnen 40 minuten stond er zes dampende borden met rijst en tomatenprut klaar, en was de keuken opgeruimd en de afwas gedaan. Oke dan: deden we effetjes.
Studenten moesten wel lachen.
Wij ook: want of zij dit ook zo gaan kunnen? Het zal in toekomst echt wel sneller moeten, zeker als maandag over een week de lessen gaan starten in de middag.. Er wacht ons dus nog een uitdaging komende week. Dat je echt wel meerdere dingen tegelijk kunt doen ;)

De middag rond de tuin doorgebracht, onkruid gewied en wat opgeruimd. Leuk ter afwisseling.
En tot slot pannenkoeken gebakken! Ja heus, met appel. Als avondeten. Ze vonden het maar gek eerst. Moet er geen zout doorheen? (meer als een hartige chapati). Maar toen ik ze eenmaal liet proeven waren ze helemaal om. Ze vonden het allemaal heerlijk en de twee pannenkoeken die ik hun liet delen waren in no time op.

Eenmaal in het hostel zat ik lekker buiten met mijn Ipad, boekje te lezen, kwam er een meisje aanlopen dus ik zei gedag. Aan elkaar hoorden we dat we Nederlands waren. Er bleek een leuke klik tussen ons te zijn.
Sanne, 25 jaar en is een weekje eerder in Malawi aangekomen om voor 6 maanden noorderlijker in Malawi vrijwilligerswerk te doen als verloskundige. Ze zit daar vrij afgelegen dus ze komt af en toe een weekendje naar de bewoonde wereld in Mzuzu. De rest van de avond samen opgetrokken.

Zaterdag 31 januari
Erg leuk om hier met Sanne lekker te kunnen kletsen. Zijn samen even de stad in geweest en savonds samen uiteten geweest in een Indiaas restaurant.
We lachen samen wat af en hebben veel overeenkomsten, wat wel heel gek is.
Zij vertrekt maandag weer naar het centrum waar ze vrijwilligerswerk doet en zal over een week of twee weer naar Joys komen. Even kijken of we dan weer wat kunnen afspreken.

Zondag 1 februari
Om 7.15 ging mijn biologische wekker weer. Er maar uit gegaan om mn blog te typen en foto’s te plaatsen. In de hoop dat internet goed werkte zodat het een beetje vlot ging. En dat ging/ gaat goed! Heel fijn.
Vandaag ga ik verder niet zoveel doen. Sanne is een dagje met iemand die ze van centrum kent naar Nhkata Bay. Ik heb internet en stroom... dus zolang ik dat heb ga ik daar even van genieten en zorgen dat alles opgeladen is!

Helaas dit keer niet enorm veel foto’s. Maar ik ben natuurlijk veel op Greenshop en veel activiteiten zijn ook wel hetzelfde, evenals mijn avonden bij Joys.

Ik hoop dat het nog niet verveelt. Ik heb er in ieder geval wel plezier in om te typen.

Liefs uit een vandaag wat bewolkter Malawi!



  • 01 Februari 2015 - 11:29

    Iris:

    Hee Christel! Superleuk om te lezen :) Veel plezier en succes nog daar in Malawi! Liefs Iris

  • 01 Februari 2015 - 11:43

    Robine:

    Het verveelt zeker nog niet..... Blijf lekker schrijven! Super om zo een beetje je avonturen te volgen:) heel fijn dat je het daar zo goed hebt meis! Xxxx

  • 01 Februari 2015 - 11:54

    José:

    Lieve Chris,
    Wat een mooie verhalen weer! KEEP GOING ON!
    liefs, mama

  • 01 Februari 2015 - 12:48

    Tanja:

    Jaaa de populaire ei-banaan-pannenkoekjes! Heerlijk! Super leuk om te lezen hoe het daar gaat. Nog genoeg uitdagingen voor de komende tijd ;) Liefs xx

  • 01 Februari 2015 - 16:22

    Grada:

    Yeah! Het café gaat draaien. Top!

  • 01 Februari 2015 - 21:34

    Johan Van Dueren Den Hollander:

    Hoi christel,

    ik laat even weten dat ik je ook volg leuke verhalen zeg

    grt Johan

  • 02 Februari 2015 - 18:56

    Daan En Tineke:

    Hallo Christel,

    Rick is vanavond bij ons te eten we zullen hem weer even vetmesten
    Rick heeft de computer zo ingesteld dat ik met een simpele druk op de knop jouw verhalen volgen kan. we beginnen het nu al leuk te vinden en gaan alle avonden even kijken of er weer nieuws is .
    ik hoop dat je niet zo als mij last van heimwee heb.

    Hierbij een hele lieve groet Daan enTineke

  • 02 Februari 2015 - 19:28

    Carlijn:

    Lieve Chris, altijd een genot om je leuke verhalen te lezen. Fijn dat je zo geniet! Ga zo door!
    Dikke knuffel

  • 03 Februari 2015 - 21:20

    Hanneke:

    LEUK LEUK LEUK!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christel

Hallo allemaal, Welkom op mijn waarbenjij.nu! Wie had dat ooit gehad, dat ik dit nog eens ging aanmaken! Ik ga mijn uiterste best doen om hier regelmatig over onze belevenissen in India te schrijven zodat jullie up to date blijven! =) Liefs Christel

Actief sinds 19 Feb. 2012
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 13807

Voorgaande reizen:

09 Januari 2015 - 13 April 2015

Malawi en Tanzania

09 Maart 2012 - 02 Juni 2012

India

Landen bezocht: