Week 12 - Reisverslag uit Klarenbeek, Nederland van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu Week 12 - Reisverslag uit Klarenbeek, Nederland van Christel Dueren den Hollander - WaarBenJij.nu

Week 12

Door: christelindia

Blijf op de hoogte en volg Christel

05 Juni 2012 | Nederland, Klarenbeek

Het laatste verslag!

Dinsdag 29 mei 2012
Eerst maar is heerlijk uitgeslapen, dat hadden we wel nodig na de afgelopen dagen en dan vooral het gereis. Ontbijt hadden we inclusief, maar konden we alleen maar bestellen via roomservice. We hadden maar het American Breakfast besteld in plaats van Continental, want dan kreeg je er tenminste nog eieren bij. Nou het viel licht tegen, we kregen weliswaar een omelet, maar de ‘juice’, was een mierzoet oranje drankje en de ‘toast’ was eventjes in een pan geweest. Maar ach we hadden onze buiken weer gevuld.
Ik had in de Lonely Planet wat bezienswaardigheden opgezocht en we gingen beneden informeren of zij nog dingen aanraadden. We konden een ‘cab’ boeken, dat zou ons 1200 RS kosten en dan zouden we dezelfde plekken zien als ik uitgezocht had, alleen dan zouden we met de metro gaan. Maximaal 15 RS per ritje. Nou toen hadden we het natuurlijk snel bekeken. Maken we Indiase metro tenminste ook nog mee!
Gelukkig bleek de metro heel overzichtelijk te zijn, maar wel bomvol en dan vooral met mannen. Dat was goed op onze tasjes passen. Uiteindelijk hebben we Connaughts Place bezocht, dat is het centrum van Delhi, met dure winkels maar ook marktjes en souvernirwinkels. Natuurlijk konden we weer geen dingen laten liggen en hebben onszelf weer lekker laten gaan. Tussen de middag een lekkere Utthapam op, een soort rijstepannenkoek met ui en tomaat. Daarna nog wat gewinkeld en rondgereden door Delhi en in het hotel onszelf opgefrist om ’ s avonds ergens te gaan eten. De manager van het hotel wist wel een leuk restaurantje dat op loopafstand was en ze brachten ons daarheen. Bleken erg weinig mensen te zijn en toen we de menukaart kregen schrokken we nogal van de prijzen en liepen we snel weer naar buiten. Eenmaal buiten wisten we niet echt wat we moesten doen. Op een gegeven moment een aardige student aangesproken die wel een leuk zaakje wist wat niet zo druk was. Hij sprak erg goed Engels en even kort gekletst. We kwamen bij een soort Nalpak achtig restaurant uit waar we een heerlijke sandwich op hebben. Even later kwam die jongen nog binnen om te vragen of we het lekker vonden, hoezo attent!
Later aan iemand weer de weg terug gevraagd, bleek weer een aardige jongen te zijn, die ook al een stukje met ons meeliep. Op een gegeven moment wisten we het en haakte hij af. Komen we hem tien minuten later weer tegen,komt ie naar me toe en zegt: “ Oh there you are, I was looking for you, I was wondering if you wanna go out with me tomorrow evening’. Hahaha hoezo grappig. Ik was natuurlijk even flabbergasted, maar heb hem toch afgewimpeld, niet echt mijn type haha.

Woensdag 30 mei 2012
Vandaag een cultureel dagje op de planning. Weer met de metro op weg naar het Rode fort van Delhi. Ook hier wisten we niet precies de weg en liep er weer een man een stuk met ons op om ons de weg te wijzen. Wat dat betreft kan je hier niets van de mannen zeggen, ze zijn allervriendelijkst en helpen je graag.
Het Rode Fort, ligt in Old Delhi. Dit was ook wel te werken, enorme oude, drukke zooi, Helaas stelde het Rode fort ook niet zoveel voor en werden we knettergek van iedereen die foto’s van ons maakt, sommige vragen het nog maar de meesten lopen gewoon met hun camera of mobiel voor hun neus naar ons toe. We werden er gewoon een beetje chaggie van maar wilden ons humeur er niet door laten verpesten. Dus we zijn maar weer gauw weg gegaan.
Na de lunch zijn we naar de grootste moskee van India geweest. Helaas mocht je hier alleen naar binnen als je 300 RS betaalde voor je camera maar kon je zelf wel gratis naar binnen.. En je moest natuurlijk je slippers uit, maar de stenenvloer was zo extreem heet dat je het niet lang vol hield. We hebben maar even afgewisseld en snel een blik binnen geworpen. Het viel enigszins tegen maar we hebben het in ieder geval weer gezien!
’ S Avonds bij een leuk restaurantje op het dak gegeten en toen weer met de metro naar huis gegaan.

Donderdag 31 mei 2012
Vandaag zou een tempeldag gaan worden, Dit keer met (tempel) sokken, voor de hete vloeren haha. Eerst zijn we naar de Lotus tempel geweest. Een enorm mooi gebouw dat gebouwd is voor alle geloven. Iedereen kan hier samen komen en er worden geen ceremonies gegeven. Hier hebben we heerlijk genoten van de rust en privacy aangezien er geen foto’s binnen gemaakt mochten worden. Het was erg bijzonder om een gebouw als dit te zien in een land als India, mooi dat hier ook alle geloven gewoon samen kunnen komen. Wat dat betreft had ik daar wel een vooroordeel over.
Daarna naar de Akshardam tempel gegaan. In de Loneley Planet stond aangegeven dat deze tempel je een soort Disney gevoel zou geven en dat je hier wel een halve dag kon doorbrengen. Wij kwamen uiteindelijk om half 5 aan. De entree was gratis maar we mochten geen foto’s maken. Alles werd ingenomen in kluisjes, van jezelf met eigendommen werden foto’s gemaakt en daarna moest je er maar op vertrouwen dat het veilig was.
Het tempelcomplex zelf was echt prachtig! Het was inderdaad een sprookjesachtig geheel. Het hele complex was nog maar 5 jaar oud en in 5 jaar gebouwd. We hebben nog deelgenomen aan een echt Hindoeïstisch ritueel, met gebeden en wensen uitspreken en tot slot kregen we nog een echte Bindi (stip) en geluksarmbandje/touwtje. Die we voorlopig niet meer afdoen!
’ S Avonds nog genoten van een lichtfontein show. Erg mooi en een leuke afsluiter van de dag. Jammer dat we er geen foto’s van hebben, maar het zit allemaal in ons geheugen.

Vrijdag 1 juni 2012
Helaas is Karin onze laatste dag in India een beetje ziek geworden. Ze zag het niet zitten om mee op pad te gaan, dus Robine en ik zijn samen gegaan. We hebben eerst weer een ander shop gedeelte uitgeprobeerd, maar dat was wat aan de dure kant. Daarna met een riksja een wilde rit achter de rug naar weer een ander gedeelte waar ze meer streetshop kraampjes hadden. Helaas bleek dit voornamelijk uit Indiase kleding te bestaan maar heb ik nog wel leuke zilveren oorbelletjes gekocht.
Toen toch maar weer terug naar Connaughts Place, waar we ons wederom niet konden inhouden en lekker geshopt hebben. Wel alleen maar voor anderen hoor, niet eens voor onszelf. Inmiddels hadden we donderdag het Womens gedeelte in de metro ontdekt. Hoezo een uitvinding, alleen maar vrouwen en super rustig! Maar als wij tussen die vrouwen in zitten steken we er twee koppen bovenuit. Wij lekkere blanke, lange Hollanders.
Gelukkig voelde Kaar zich ’s avonds goed genoeg om ons laatste Indiase maaltijd te nuttigen. We hadden een leuk restaurant gevonden, alleen bleek de airco daar op 15 graden te staan en de prijzen toch wat hoger te zijn dan gedacht. Maar ach, het was lekker! Onszelf op straat toen maar op een goedkoop ijsje getrakteerd.
’ S Avonds toch wel met enige kriebels gaan slapen.

Zaterdag 2 juni 2012
Na ongeveer 3.5 uur slaap vol adrenaline wakker geworden, de laatste dingen ingepakt en met de taxi naar Indira Gandhi International Airport gereden. Eerst onze backpacks laten sealen, wat hier dus 200 RS kost (3 euro) en in Nederland gewoon 15 euro. Verschil moet er wezen. Gelukkig konden we gelijk inchecken en na aardig wat security checks konden we de douane door en nog even duty- free shoppen om onze laatste Roepies uit te geven. Nou dat viel natuurlijk nogal tegen, maar de tijd vloog en voor we het weten konden boarden. Alles ging mooi op tijd en we zagen er helemaal naar uit om aan te komen. Helaas niets bleek minder waar. We zijn 5 uur later vertrokken door technische problemen. We moesten in het vliegtuig blijven en echt informatie konden ze ons niet geven, behalve dan we hopen over 40 minuten te vertrekken en dat ongeveer 5x. Uiteindelijk zijn we om 14.15 vertrokken en hopen we dat we straks vanuit München gelijk een vlucht naar Amsterdam hebben, want de aansluitende vlucht hebben we al gemist. Een behoorlijke domper, want we hebben India inmiddels wel gezien en zagen er echt naar uit om om 17.00 uur op Schiphol te landen. Hoe het nu verder gaat weet ik niet. Vooralsnog is het nog 2.5 uur vliegen.

Gelukkig konden we in München gelijk een ander vliegtuig nemen. Dus hup door de douane en rennen naar de achterste Gate, met een bus naar het vliegtuig en eindelijk naar huis! Om 21.00 uur landden we dan eindelijk in Amsterdam!!
We kregen een geweldig oranje welkom met spandoeken en iedereen in het oranje echt heel erg gaaf!

Het is echt heerlijk om weer thuis te zijn. Het went best snel weer. Nadeel is dat ik nogal ziek ben geworden en dus op droge beschuit en water/thee na nog niet van het heerlijke Hollandse eten kan genieten. Maar dat komt helemaal goed!

Dank jullie wel voor alle leuke reacties de afgelopen drie maanden. Het was een geweldige tijd en ik heb er dubbel en dwars van genoten!

Liefs uit Klarenbeek!!